Charlotte Frycklund har anställts för att vara präst på heltid på sociala medier som Facebook och Instagram.
Fler och fler söker sig till Svenska kyrkans kanaler på sociala medier. En del undrar över de riktigt svåra frågorna i livet, andra vill diskutera en betraktelse eller så vill de be en bön för någon.
Med över 52 700 följare på Facebook har Svenska kyrkan sett att det finns ett ökat behov av prästerlig närvaro på nätet. Därför börjar Charlotte Frycklund som heltidspräst på sociala medier i april.
– Ju mer jag fanns på Svenska kyrkans sociala medier, desto mer förväntade sig folk att det skulle vara en präst som skulle svara på frågor, säger Charlotte Frycklund.
2014 fick hon en halvtidstjänst vid kyrkokansliet som biträdande nationell samordnare för jourhavande präst, med ansvar för chatt och digitalt brev. Sedan blev hon tillfrågad att svara på frågor i sociala medier någon gång i månaden, men det blev raskt mer. Så hon fick fortsätta med en projektanställning på 50 procent som präst på sociala medier och nu har det alltså bestämts att hon ska arbeta på heltid.
– Det började verkligen kännas att folk tyckte att det här är vår kyrka och då ska det finnas en präst här.
– Kyrkomötet fattade ett beslut att vi inte bara skulle finnas på nätet som en anslagstavla för Svenska kyrkans verksamhet utan att vara kyrka på sociala medier. Då innebär det att man inte bara berättar om en gudstjänst utan faktiskt möter människor som man skulle göra i vilken kyrka som helst. Och då har behovet av en präst där vuxit fram i samarbete med oss på sociala medie-redaktionen och församlingsborna om man ska kalla dem för det, säger Charlotte Frycklund och syftar på följarna.
På vilket sätt behövs en präst på sociala medier?
– Det finns tre sidor. Den första är rena kunskapsfrågor. Det andra är pastoralt omhändertagande, folk som verkligen är ledsna eller tycker livet är meningslöst. Det tredje som vi upptäckt är att det är bra att ha med en präst i planeringen för vad vi ska lägga ut när vi följer kyrkoåret. När det gäller finliret med kyrkliga högtider är det bra att ha någon med kunskaper om det.
Charlotte Frycklund tycker att jobbet är spännande och påminner om att sättet att kommunicera på skiljer sig från fysiska möten.
– Det här är också ett nytt sätt att vara präst på. Man får tänka igenom sitt kroppsspråk för man har det inte. Här har man bara ord och det är häftigt tycker jag.
Att vara kyrka på sociala medier innebär förstås att man inte kan döpa, begrava folk eller dela ut nattvard men man kan göra mycket, menar Charlotte Frycklund.
Hon ger exempel på när hon själv missade påsknattsmässan men så hade Svenska kyrkan lagt ut ett inlägg Facebook: "Kristus är uppstånden".
– Då hade massa folk svarat i kommentarerna "Ja, Han är sannerligen uppstånden" precis som man säger på påsknattsmässan. Så ja, det där var för alla oss som inte kunde ta oss till kyrkan. Jag fick ingen påsknattsmässa men en liten minigudstjänst i alla fall. Det är jättemycket bättre än ingenting.
Innan jul postade Svenska kyrkan ett inlägg som handlade om att fira jul ensam och undrade vilka tips folk hade för att det ska bli en god jul för alla. Flera personer delade med sig av sina berättelser, många gånger väldigt personliga.
– Jag tycker det är otroligt imponerande att man gör det. Och alla vet premisserna. Det finns naturligtvis en gräns när en ansvarsfull präst säger att det här måste vi nog prata om på ett annat ställe.
Men hon tror att det kan finnas en tröst i det offentliga samtalet och ger ett annat exempel.
– Vi hade ett inlägg om bön och en massa folk skrev vad de bad för. Då var det en som skrev att "jag orkar inte, jag är för besviken" och innan jag ens hann gå in och svara så var det folk som skrev "jag ber för dig, jag tänker på dig så länge". Man möts också av församlingen på sociala medier, inte bara av prästen. Det är magiskt, det är verkligen att vara kyrka på nätet.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.