Mässa i Svenska kyrkan – men inte huvudgudstjänst

Domkapitlet tycker inte att en katolsk mässa, celebrerad av biskop Anders Arborelius är ekumenisk. Foto: Johanna Norin, Henrik Montgomery/TT

En församling i Skåne ansökte hos domkapitlet om att fira ekumenisk mässa som huvudgudstjänst - med kardinal Anders Arborelius som celebrant.

Anders Arborelius, som är biskop i Stockholms katolska stift och kardinal, kommer i början av augusti att viga ett par i Tryde kyrka i Tomelillabygdens församling. Enligt församlingens skrivelse till Lunds domkapitel önskar kardinalen under söndagen att celebrera mässan i kyrkan. Församlingen ansökte därför om att få fira en ekumenisk gudstjänst som huvudgudstjänst söndagen den 4 augusti.

Domkapitlet: Inte en ekumenisk mässa

Vid domkapitlets sammanträde i slutet av maj så bordlades ärendet, men man fattade ett beslut två veckor senare, då under rubriken ”Ansökan om att inte behöva fira huvudgudstjänst”.

Domkapitlet medger att församlingen denna söndag inte firar en huvudgudstjänst, eftersom ”Stockholms katolska stift firar mässa denna söndag i Tryde kyrka dit Tomelillabygdens församling inbjudits att delta.”
Domkapitlet menar att mässan inte kan anses som ekumenisk eftersom det är en katolsk mässordning som kommer att följas.
Svenska kyrkan har inte nattvardsgemenskap med Katolska kyrkan. Domkapitlet påminner i sitt beslut om att det står fritt för församlingen att erbjuda ett eget mässfirande under samma söndag: ”Detta skulle i så fall innebära att även församlingens medlemmar ges möjlighet att motta nattvardens sakrament denna söndag.”

Svenskkyrklig präst deltar

Kyrkoherde Susanna Adner säger till Kyrkans Tidning att församlingens ansökan gällde om gudstjänsten kunde anges som en huvudgudstjänst.
- Det var naturligtvis bra att vi fick ok, och den egentliga frågan var om vi kunde fira en ekumenisk mässa tillsammans med den Katolska kyrkan och att den skulle vara söndagens huvudgudstjänst. Vilket vi fick, dock ville Domkapitlet inte kalla den ekumenisk utan katolsk.

Hon betonar att en svenskkyrklig präst från Tomelillabygdens församling kommer att predika, läsa bibeltext och be, även om han inte kommer att vara celebrant under nattvarden.
- Han kommer att vara delaktig, säger hon.

Susanna Adner betonar att kardinalen gör ett unikt besök i församlingen, och att gudstjänsten kommer att vara en engångshändelse. Det finns också tillfälle att fira svenskkyrklig mässa under samma vecka i församlingen.
- Men vi kommer inte att fira någon ytterligare mässa samma söndag, säger hon.

Men är det inte problematiskt med en mässa i Svenska kyrkan där inte medlemmarna får ta emot nattvarden?

- Jo, det kan jag i och för sig tycka, för mig innebär det en förminskning av Svenska kyrkan men jag tycker samtidigt inte det är där vi ska lägga vårt fokus vid ett sådant här tillfälle. Och de som deltar i gudstjänsten och går fram till mässan kommer nog inte få frågan om vilken kyrka de är medlem i. Så är det åtminstone då man firar katolsk mässa utanför Sverige.