I december publicerades en utvärdering av Svenska kyrkans utbildningsinstitut (SKUI) som visade att en tredjedel av de tidigare studenterna inte var nöjda med slutåret. Det blev startskottet för en debatt om undervisning och studiemiljö.
På Kyrkans Tidnings debattsidor har bland annat 28 tidigare studenter, från olika profiler, kritiserat vad de kallar en ”osund kultur”. Debattörerna menar att SKUI representerar den så kallade ”mainstream-kyrkan” och att teologiska minoriteter osynliggörs, både genom det som lyfts i undervisningen och genom det klimat som råder på skolan. Studenter har känt att de inte får, kan eller vill uttrycka ståndpunkter som går utanför den rådande normen.
Rektor Kenneth Nordgren säger att han på ett vis är förvånad över kritiken.
– Jag upplever att vi försöker uppmuntra till ett öppenhjärtigt åsiktsutbyte. Men jag har förståelse för att det alltid finns en asymmetrisk relation mellan lärare och studerande. Vissa studerande kan tycka att lärare anger för snäva ramar för samtal och diskussion.
Är undervisningen på SKUI anpassad till en ”mainstream-kyrka”? Det vill inte Kenneth Nordgren svara ja eller nej på eftersom han anser att det betyder så olika saker för olika personer. Det kommer alltid finnas de som tycker att en viss inriktning är otillräckligt representerad.
– Men att vi på SKUI har en normativ syn och skapar en åsiktskorridor är inget jag känner igen mig i. Däremot är det en formativ utbildning, man ska formas för tjänst i Svenska kyrkan. Vi har ett antal grunddokument och ställningstaganden från Svenska kyrkan och det är det vi försöker företräda och diskutera.
– SKUI:s uppdrag är att utbilda studerande för vigning och tjänst i hela Svenska kyrkan, inte endast i sin tradition eller för likasinnade med samma teologiska betoningar.
Kenneth Nordgren säger att det på SKUI finns en upparbetad struktur för att fånga upp studenternas åsikter och upplevelser. Klassråd, skyddskommitté, programråd och utbildningsråd. Sedan hösten 2019 hålls även enskilda samtal mellan lärare och studerande.
– Vi försöker jobba på att exponera oss och få synpunkter under utbildningstiden och då tycker jag att det är märkligt att det i debatten nu kommer fram saker som inte varit kända.
– Jag vet att lärare i de samtalen ställt frågor till de som kanske identifierar sig utanför det som kallas ”mainstream” om de känner sig sedda och respekterade i sin tradition. Då har de studerande svarat ja. Men trots det kan det ändå kvarstå åsikter om att utbildningen ska ha ett annat innehåll.
En bild som alltså inte delas av de studenter och andra som undertecknat den senaste tidens kritiska debattartiklar (se länkar nedan) om SKUI.
Kenneth Nordgren säger att lärare också kan märka att studenter sitter tysta under lektioner, men att det är svårt att veta orsaken till det. Han säger att utbildningsinstitutets strävan är att bli bättre på att hantera situationer som kan bli laddade i klassrummet.
– Misstag har begåtts, jag beklagar dem, och de som kommit till vår kännedom först nu försöker vi reparera.
– Andra gånger kan jag kanske tycka att studerande är väldigt känsliga. Man känner sig granskad av lärare och synpunkter kan landa väldigt tungt även om de var avsedda att vara en hjälp. Det är ett jobb som du förbereds för på SKUI och när du kommer ut i tjänst kommer väldigt många tycka väldigt mycket.
I måndags hölls extra klassråd för nuvarande studenter för att samla in åsikter och lyfta frågor med anledning av kritiken.
– Vissa känner igen beskrivningen av en smal teologisk mittfåra och andra tycker att debatten är överdriven och allt för hård.
Vad ska ni göra för att det ska bli bättre för fler på SKUI?
– Det är ett pågående arbete och även om det nu kommer upp saker vi med mer ihärdighet behöver bearbeta är vårt ständiga uppdrag ett utvecklingsarbete.
Utvärderingen handlade om innehåll i undervisningen och mycket av det som kommer upp nu handlar om studieklimat, behöver det ställas mer frågor om psykosocial arbetsmiljö?
– Jag får titta på om vi i kommande utvärderingar ska försöka fånga upp det på ett ännu bättre sätt. Jag tycker vi har haft ett nät som försökt fånga det, men kanske behöver det vara mer finmaskigt.
Kommer ni se över gästföreläsare och kurslitteratur?
– Det gör vi inför varje termin och det kommer vi fortsätta med. Jag och övriga i kollegiet tar intryck av debatten och strävar efter en linje med en bredd av röster när vi bjuder in föreläsare.