Misstag har begåtts – vi försöker reparera dem

Vår strävan är att bli bättre på att hantera situationer som kan bli laddade i klassrummet, säger Kenneth Nordgren, rektor på Svenska kyrkans utbildningstititut. Foto: Marcus Gustafsson

Svenska kyrkans utbildningsinstitut tar åt sig av kritiken, säger rektor Kenneth Nordgren. Men han vänder sig mot beskrivningen av att det skulle finnas en smal teologisk åsiktskorridor på skolan.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Vår strävan är att bli bättre på att hantera situationer som kan bli laddade i klassrummet, säger Kenneth Nordgren, rektor på Svenska kyrkans utbildningstititut. Foto: Marcus Gustafsson

I december publicerades en utvärdering av Svenska kyrkans utbildningsinstitut (SKUI) som visade att en tredjedel av de tidigare studenterna inte var nöjda med slutåret. Det blev startskottet för en debatt om undervisning och studiemiljö. 

På Kyrkans Tidnings debattsidor har bland annat 28 tidigare studenter, från olika profiler, kritiserat vad de kallar en ”osund kultur”. Debattörerna menar att SKUI representerar den så kallade ”mainstream-kyrkan” och att teologiska minoriteter osynliggörs, både genom det som lyfts i undervisningen och genom det klimat som råder på skolan. Studenter har känt att de inte får, kan eller vill uttrycka ståndpunkter som går utanför den rådande normen. 

Rektor Kenneth Nordgren säger att han på ett vis är förvånad över kritiken.

–  Jag upplever att vi försöker uppmuntra till ett öppenhjärtigt åsiktsutbyte. Men jag har förståelse för att det alltid finns en asymmetrisk relation mellan lärare och studerande. Vissa studerande kan tycka att lärare anger för snäva ramar för samtal och diskussion.

Är undervisningen på SKUI anpassad till en ”mainstream-kyrka”? Det vill inte Kenneth Nordgren svara ja eller nej på eftersom han anser att det betyder så olika saker för olika personer. Det kommer alltid finnas de som tycker att en viss inriktning är otillräckligt representerad.

– Men att vi på SKUI har en normativ syn och skapar en åsiktskorridor är inget jag känner igen mig i. Däremot är det en formativ utbildning, man ska formas för tjänst i Svenska kyrkan. Vi har ett antal grunddokument och ställningstaganden från Svenska kyrkan och det är det vi försöker företräda och diskutera. 

– SKUI:s uppdrag är att utbilda studerande för vigning och tjänst i hela Svenska kyrkan, inte endast i sin tradition eller för likasinnade med samma teologiska betoningar. 

Kenneth Nordgren säger att det på SKUI finns en upparbetad struktur för att fånga upp studenternas åsikter och upplevelser. Klassråd, skyddskommitté, programråd och utbildningsråd. Sedan hösten 2019 hålls även enskilda samtal mellan lärare och studerande.

– Vi försöker jobba på att exponera oss och få synpunkter under utbildningstiden och då tycker jag att det är märkligt att det i debatten nu kommer fram saker som inte varit kända.

– Jag vet att lärare i de samtalen ställt frågor till de som kanske identifierar sig utanför det som kallas ”mainstream” om de känner sig sedda och respekterade i sin tradition. Då har de studerande svarat ja. Men trots det kan det ändå kvarstå åsikter om att utbildningen ska ha ett annat innehåll. 

En bild som alltså inte delas av de studenter och andra som undertecknat den senaste tidens kritiska debattartiklar (se länkar nedan) om SKUI.

Kenneth Nordgren säger att lärare också kan märka att studenter sitter tysta under lektioner, men att det är svårt att veta orsaken till det. Han säger att utbildningsinstitutets strävan är att bli bättre på att hantera situationer som kan bli laddade i klassrummet. 

– Misstag har begåtts, jag beklagar dem, och de som kommit till vår kännedom först nu försöker vi reparera. 

–  Andra gånger kan jag kanske tycka att studerande är väldigt känsliga. Man känner sig granskad av lärare och synpunkter kan landa väldigt tungt även om de var avsedda att vara en hjälp. Det är ett jobb som du förbereds för på SKUI och när du kommer ut i tjänst kommer väldigt många tycka väldigt mycket. 

I måndags hölls extra klassråd för nuvarande studenter för att samla in åsikter och lyfta frågor med anledning av kritiken. 

– Vissa känner igen beskrivningen av en smal teologisk mittfåra och andra tycker att debatten är överdriven och allt för hård.  

Vad ska ni göra för att det ska bli bättre för fler på SKUI? 

– Det är ett pågående arbete och även om det nu kommer upp saker vi med mer ihärdighet behöver bearbeta är vårt ständiga uppdrag ett utvecklingsarbete. 

Utvärderingen handlade om innehåll i undervisningen och mycket av det som kommer upp nu handlar om studieklimat, behöver det ställas mer frågor om psykosocial arbetsmiljö? 

– Jag får titta på om vi i kommande utvärderingar ska försöka fånga upp det på ett ännu bättre sätt. Jag tycker vi har haft ett nät som försökt fånga det, men kanske behöver det vara mer finmaskigt. 

Kommer ni se över gästföreläsare och kurslitteratur?

– Det gör vi inför varje termin och det kommer vi fortsätta med. Jag och övriga i kollegiet tar intryck av debatten och strävar efter en linje med en bredd av röster när vi bjuder in föreläsare. 

Fakta: Svenska kyrkans utbildningsinstitut

2012 beslutade nämnden för utbildning, forskning och kultur om en utbildningsreform. SKUI blev en ny avdelning inom kyrkokansliet och ersatte de båda pastoralinstituten och utbildningsenheten.

2014 öppnade SKUI i Uppsala och Lund. Kenneth Nordgren har varit rektor sedan december 2018. FAKTA S

 

 

        

 

Johan Marklund och Lina Mayïm. Foto: Privat

Johan Marklund, präststudent i Uppsala, beskriver en känsla av att alla erfarenheter inte är tillåtna på SKUI. Lina Mayïm däremot, som läste i Lund under förra året, har erfarenhet av ett öppet och tryggt samtalsklimat.

Johan Marklund läste under 2017 till församlingspedagog och utbildar sig nu till präst i Uppsala. Han tycker att den psykosociala arbetsmiljön på skolan har blivit bättre, men menar att det fortfarande finns problem som han tror till stor del grundar sig i hur utbildningen är upplagd.

– Det finns fortfarande en för ensidig kurslitteratur som inte bejakar en större bredd av Svenska kyrkans fromhetstraditioner.

Ensidigheten märks även bland gästföreläsarna och i viss mån i lärarlaget, enligt Johan Marklund. Det gör att frågor och erfarenheter som en del av studenterna bär på vad gäller till exempel bibel- eller sakramentssyn osynliggörs.

– När undervisningen är så ensidig och bara ett perspektiv lyfts fram tror jag att man tystnar över tid och SKUI blir ett år man bara ska beta av.

– Det finns lärare som är oerhört duktiga och en vilja som är god. Men det finns också berättelser om studenter som har förminskats, situationer där elever brustit och situationer där lärare brustit.

Lina Mayïm studerade vid SKUI i Lund 2020 och har en annan bild av klimatet. I hennes klass var de bara tre präststudenter och hon beskriver ett år med goda och trygga samtal.

– Vi var alla tre olika och gjorde en resa tillsammans. Från början stod vi långt ifrån varandra men fick tid att samtala och möttes.

Lina Mayïm tror att det är ett framgångsrecept att göra som i hennes klass, lägga mindre tid på föreläsningar och mer tid på diskussion.

– Det kan finnas ambitiösa planer om att man ska hinna med så mycket, men kanske är det bra att ta tillbaka det till det grundläggande. Vi har en evangeliebok, en handbok och en psalmbok, och oavsett bakgrund, etnicitet och sexualitet är det kring det vi samlas, tolkar och samarbetar.

Lina Mayïm tror också att det behövs mer fokus på den lokala kontexten för att SKUI ska bli ännu bättre i framtiden.

– Det finns en centralisering i och med att SKUI är knutet till kyrkokansliet. Jag skulle vilja ha ett självständigt utbildningsinstitut som också har en lite friare roll och fokus på lärarna och pedagogerna.