Christopher Jamison är den benediktinska munken som blev känd för allmänheten genom BBC:s serie Klostret och tystnaden, där han vägledde fem britter under deras tillfälliga vistelse i klostret. Nu har han släppt boken Nådens språk som uppmuntrar folk att våga använda nåd mer än hat i kommunikation med andra.
– Det offentliga språket har blivit mer förolämpande, aggressivt och polariserande. Genom språket kan vi däremot nå nåd.
På besök i Stockholm
Kyrkans Tidning möter Christopher Jamison när han besöker Sankta Eugenia katolska kyrka i Stockholm. Med underfundig blick och okonstlat skratt för han med oss in i ett avlägset rum hos jesuiterna där vi kan tala ostört.
Christopher Jamison talar ofta inför människor och en person sa nyligen något som är ett tydligt tecken på nåd enligt honom:
– I nyhetsinslaget med kvinnan som varit kidnappad av Hamas och som blev frisläppt vände hon sig om till sina kidnappare. Hon sa “shalom”. Hon önskade frid.
"En komplex tillvaro kräver komplexa svar"
Det finns två sätt att uttrycka nåd i språket, det ena som refererar till Gud och det andra som helt enkelt ger uttryck för respekt, menar Christopher Jamison. Sättet vi läser, skriver, talar och lyssnar på är kanaler i vilka vi kan uttrycka nåd, kärlek och barmhärtighet mot andra.
I boken skriver han att nådens språk är döende och har gradvis förbytts mot ett mer aggressivt sätt att tala med andra på. Han säger att vi lever i en tid med ökad komplexitet och flera oroligheter där politiker som Donald Trump fått genomslag, just genom att förolämpa andra och ge enkla svar på svåra frågor.
– En komplex tillvaro kräver komplexa svar, men det gillar inte många att höra. Då attackerar de med “jag ska berätta för dig – du ska inte berätta för mig”.
Hur ska vi kunna använda nådens språk om vi möts med hat?
– Vi måste öva oss i det för vi kan inte göra det spontant. Det medfödda är att känna misstro och då måste vi aktivt välja när vi ska välja nåd.
Nåd är grundläggande i den kristna teologin och något som starkt genomsyrar Christopher Jamisons liv. Han är van vid att reflektera över det teologiskt men att skriva om vad nådens språk innebär i vår samtid tog honom tio år.