Därför vill Svenska kyrkan göra om sin grafiska profil

Svenska kyrkan logotyp

Svenska kyrkans logotyp består i dagsläget av det heraldiska vapen som härstammar från ett vapen i Uppsala domkyrka från 1300-talet. Den röda färgen symboliserar bland annat ”Guds kärlek” och den guldiga färgen symboliserar bland annat ”det eviga ljuset”. Kronan symboliserar Kristi seger över döden. Foto: Svenska kyrkan

Svenska kyrkan ska uppdatera sin grafiska profil. Målet är att den bättre ska svara mot kraven i digitala kanaler.

Just nu pågår ett arbete med att förändra Svenska kyrkans grafiska profil, vilket på olika sätt märks inom kyrkan. Skara stift uppmanar till exempel i sitt nyhetsbrev församlingar att avvakta med eventuella egna grafiska uppdateringar i väntan på denna nationella omgörning.

Kyrkans Tidning har sökt Svenska kyrkans kommunikationschef Pia Dahlén, som har återkommit med ett skriftligt uttalande.

Hon skriver att det pågår en beredning för att uppdatera Svenska kyrkans grafiska profil så att den fungerar bättre i digitala kanaler. Till det som räknas till profilen hör bland annat bilder, färger, typsnitt och Svenska kyrkans symbol. Enligt Pia Dahlén gjordes den senaste uppdateringen 2018.

Nya behov när kommunikationen är digital

 Nu görs ett arbete för att se hur vi ska kunna svara upp mot de nya behov som finns i den allt mer omfattande digitala kommunikationen.

Arbetet sker i samarbete med församlingar, pastorat, stift, kyrkostyrelse och biskopsmöte.

 Inga beslut är fattade och vi kommer behöva arbeta vidare under våren. Oavsett var vi landar kommer implementering ta lång tid och vi kommer inte byta ut något befintligt material. En eventuell uppdatering innebär alltså inte större förändringar än så. Tanken är en varsam uppdatering, skriver Pia Dahlén.  

Läs mer HÄR och HÄR 

Prenumerera på Nyhetsbrev

9 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Christer Westermark
Det finns mer angelägna frågor att ta tag i än kyrkans logga.
Lars Markusson
Snälla rör inte den väl fungerande grafiken
Axel
Med tanke på att nya kyrkohandboken skulle vara en varsam revision av HB86, ger jag inte mycket för ordet ”varsam” när det kommer från Kyrkokansliet …
Christer Westermark
Funderar på om det är störst behov av präster eller av kommunikationspersonal i kyrkan. En kommunikatör vill naturligtvis ägna sigåt loggor.
Bertil
Lägg resurserna på att öka antal medlemmar istället.
Bibi Lännevall
Tydliggör Svenska Kyrkans samhälls roll i vårt Sverige Har Svenska kyrkan kvar sitt BILDNINGSANSVAR?
Thorsten Limnell
Håller med dem som tycker att kyrkan skall ägna sig åt annat än att ändra sin logo, som i sig fungerar bra och är igenkänd av fler än kyrkans medlemmar. Ägna tiden åt att få medlemmar tillbaka och även några nya därtill i stället för lägga energi på en ny logga som ingen sedan kommer att känna igen.
Fler artiklar

Längst ner i artikeln ligger länkar till artiklar som utvecklar saken./ Redaktionen

Johannes
Jag tycker det kan finnas bättre saker att lägga pengar på! Vad kommer det kosta? Vem betalar det..? Tror det blir bakslag utan dess like! Vad händer med allt som har gamla loggan? Slängs? Miljövänligt! Hjälp utsatta människor utan att ställa krav istället. Fråga vanligt folk vad dom vill ha av kyrkan och ta det till er, gör inte som här och stick huvudet i sanden. Här vill de inte fråga på stan, via medier vad folk vill ha, hur de vill ha sin kyrka. Följ med i tiden lite! Se er omkring på riktigt!