Svenska kyrkans logotyp består i dagsläget av det heraldiska vapen som härstammar från ett vapen i Uppsala domkyrka från 1300-talet. Den röda färgen symboliserar bland annat ”Guds kärlek” och den guldiga färgen symboliserar bland annat ”det eviga ljuset”. Kronan symboliserar Kristi seger över döden. Foto: Svenska kyrkan
Svenska kyrkan ska uppdatera sin grafiska profil. Målet är att den bättre ska svara mot kraven i digitala kanaler.
Just nu pågår ett arbete med att förändra Svenska kyrkans grafiska profil, vilket på olika sätt märks inom kyrkan. Skara stift uppmanar till exempel i sitt nyhetsbrev församlingar att avvakta med eventuella egna grafiska uppdateringar i väntan på denna nationella omgörning.
Kyrkans Tidning har sökt Svenska kyrkans kommunikationschef Pia Dahlén, som har återkommit med ett skriftligt uttalande.
Hon skriver att det pågår en beredning för att uppdatera Svenska kyrkans grafiska profil så att den fungerar bättre i digitala kanaler. Till det som räknas till profilen hör bland annat bilder, färger, typsnitt och Svenska kyrkans symbol. Enligt Pia Dahlén gjordes den senaste uppdateringen 2018.
Nya behov när kommunikationen är digital
– Nu görs ett arbete för att se hur vi ska kunna svara upp mot de nya behov som finns i den allt mer omfattande digitala kommunikationen.
Arbetet sker i samarbete med församlingar, pastorat, stift, kyrkostyrelse och biskopsmöte.
– Inga beslut är fattade och vi kommer behöva arbeta vidare under våren. Oavsett var vi landar kommer implementering ta lång tid och vi kommer inte byta ut något befintligt material. En eventuell uppdatering innebär alltså inte större förändringar än så. Tanken är en varsam uppdatering, skriver Pia Dahlén.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.
Längst ner i artikeln ligger länkar till artiklar som utvecklar saken./ Redaktionen