En ny gyllene tupp har placerats på tornspiran, vars skulptur innehåller heliga reliker, inklusive fragment av Kristi törnekrona. Denna symbol för hopp och Kristi uppståndelse påminner oss om vår förmåga att resa oss efter svårigheter.
Svensk organist upplevde orgeln
Notre-Dames huvudorgel undkom lågorna men skadades av rök och damm, medan körorgeln drabbades hårdare.
Johannes Skoog, blivande hovorganist i Sverige, har ett starkt band till Notre-Dame. Genom sin utbildning vid Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris under åren 2015– 2017, spelade han flera gånger i katedralen. Under sin masterexamenskonsert fick han också spela på den stora orgeln.
– Inför den konserten satt jag flera nätter och spelade från klockan nio på kvällen till halv sju på morgonen utan att känna tillstymmelse till trötthet. Få instrument kan ge så mycket energi och adrenalin som den orgeln, berättar Johannes Skoog.
Rummet inspirerar musik
Olivier Latry, titulärorganist, det vill säga försteorganist, i Notre-Dame, har rapporterat att orgelns akustik förändrats efter restaureringen, med mer framträdande diskantklanger. Det oroar Johannes Skoog.
– Precis som många andra organister, håller jag Notre-Dames orgel som en klangreferens, säger han.
Förändringarna tros bero på skador på katedralens bärande struktur, som valven, samt de efterföljande renoveringarna. Dessa förändringar kan påverka akustiken, särskilt ljudreflektionerna och orgelns klang, enligt flera källor. Frankrikes främsta orgelbyggare har rengjort och kontrollerat orgelns 8 000 pipor och mekaniska delar.
Johannes ser fram emot att katedralen ska öppnas och kommer att följa ceremonin via Youtube, samt ”överösa franska orgelkollegor med frågor om hur orgeln klingade i verkligheten”.