Kyrkomötet 2022 beslutade om att tillåta församlingar att bedriva näringsverksamhet i form av begravningsbyråer. I samband med det fick också kyrkostyrelsen mandat att fatta beslut om regler för verksamheterna.
Kritik från Konkurrensverket
Tidigare i år signalerade Konkurrensverket att det ser flera problem med begravningsbyråer i Svenska kyrkans regi. Det hela startade efter en anmälan mot Håbo pastorat. Myndigheten valde att inte gå vidare med anmälan eftersom det saknades lagstöd för ett ingripande. Däremot passade verket på att i en skrivelse säga att det i med huvudmannaskapet finns risk för att Svenska kyrkans bolag får konkurrensfördelar jämfört med andra byråer och efterfrågade mer lagstöd.
Exempel på risker som myndigheten lyfte var att personal är anställd av församlingarna och hyrs in av begravningsbyrån vid behov, att församlingens lokaler används av begravningsbyråerna och att reklam görs enbart för den egna byrån på församlingarnas hemsida.
Tvingande regler införs
Nu har kyrkostyrelsen beslutat om bestämmelser som är i linje med det Konkurrensverket efterfrågat.
– Det här är ett sätt för kyrkostyrelsen att ta det här på allvar och göra de råd som vi redan har för att bedriva näringsverksamhet tvingande, säger Erik Sjöstrand (Posk), ledamot i kyrkostyrelsen.
Inte låna lokaler gratis
Bestämmelserna slår fast att näringsverksamhet inte får belasta kyrkoavgiften eller begravningsavgiften. Kostnader för resurser som delas mellan de olika verksamheterna måste särredovisas.

– För att det ska vara tillåtet att bedriva näringsverksamhet måste den bedrivas på sunda konkurrensmässiga grunder. Varken kyrkoavgiften eller begravningsavgiften får direkt eller indirekt gynna näringsverksamheten, säger Erik Sjöstrand.
– Exempelvis får inte begravningsbyråverksamhet fritt utnyttja församlingens lokaler eller hyra lokaler eller personal till underpris.
Är det okej att hyra in församlingens personal vid behov?
– Ja, men då måste begravningsbyrån se till att ta hela kostnaden för den anställda, inte bara timpriset för lönen utan också en andel av de fasta kostnaderna.
Hur bedömer du att det här kommer påverka församlingarna med begravningsbyråer?
– Min bild är att de flesta redan har god kontroll. Men detta tydliggör vissa gränsdragningar om hur man reglerar det ekonomiska mellan församling och näringsverksamhet.
Stiften har tillsynsansvar
Det blir upp till stiftens domkapitel och biskopar som har tillsynsansvar över församlingarna att se till att reglerna efterföljs. De träder i kraft den 1 november.