Till hösten startar ett pilotprojekt där några församlingar testar och hjälper till att utveckla det nya nationella systemet för medlemskommunikation. En referensgrupp med olika yrkeskategorier från kyrkan ska bidra med synpunkter.
– Generationen under 30 år förväntar sig att man ska kunna möta kyrkan digitalt och att det ska vara lätt. Går det till exempel inte att klockan 23.00 en söndag boka ett dop kanske det blir en anledning till att man avstår, säger Erik Gyll, biträdande avdelningschef på kyrkokansliets avdelning för kyrkoliv.
"Mina sidor" ny funktion
Exakt hur systemet kommer vara utformat är för tidigt att säga. Men medlemmen ska stå i centrum. Något som antagligen kommer bli verklighet är en funktion som gör det möjligt för privatpersoner att logga in på ”Mina sidor” hos Svenska kyrkan. Där ska de exempelvis kunna boka kyrkliga handlingar och ta del av information som är personligt anpassad.
Via systemet ska församlingar också kunna skicka ut digitalt marknadsföringsmaterial och relationskapande information via mejl. Exempelvis ett ”Grattis på dopdagen” eller en påminnelse till en fadder om att uppmärksamma sitt gudbarns dopdag.
– Vi är fullt medvetna om att det är en slags gyllene väg att hitta en lagom nivå så att man inte överkommunicerar. Ser nationell nivå att lokal nivå nyligen gjort två utskick till den här medlemmen i systemet, kanske man väntar lite, säger Erik Gyll.
Finns det en risk att den digitala kommunikationen ersätter det personliga mötet?
– Jag tror inte det, men det kan vara en reaktion vi kan få. Ett superviktigt perspektiv är att systemet ska skapa de bästa förutsättningarna för medlemmarna. Bara för att du exempelvis kan boka en klipptid digitalt betyder inte det att en robot ska klippa dig när du väl är där.
Församlingarna ska betala
Satsningen är en del av kyrkostyrelsens Färdplan för samverkan och digitalisering. Den utgår också från ett kyrkomötetsbeslut från 2017 om en strategi för medlemsutveckling.
– Det handlar inte om att församlingarna brister i medlemskommunikationen. Men med minskande medlemstal och kyrkliga handlingar behöver vi som kyrka ta ett helhetsgrepp.
Hur ska detta få fler medlemmar att stanna kvar och nya att gå med?
– Färre människor har en tydlig relation till Svenska kyrkan. Genom att ge en tydligare bild av allt det som kyrkan gör så skapar vi ett större förtroende för Svenska kyrkan. Det i förlängningen kan öka antalet medlemmar.
Själva programvaran är redan upphandlad. Det är ett system som flera ideella organisationer och Norska kyrkans nödhjälp använder. Målet är att pilotprojektet ska vara klart under hösten och att alla församlingar som vill ska kunna ansluta sig år 2025, mot en avgift.
– Ett av pilotprojektets mål är att hitta rätt kostnadsnivå, beroende på funktionalitet.
Kan ersätta andra tjänster
Vissa andra system, som exempelvis Kyrksam med verksamhetsregister och vissa utskicksmöjligheter samt ”Hitta din församling” skulle kunna ersättas av det nya heltäckande stödsystemet. Även tjänster som församlingarna köpt in själva, som digitala bokningssystem eller Verbums tjänst för kommunikation, skulle kunna påverkas av den nya konkurrensen.
– Det här kommer kanske ersätta vissa system som församlingar lokalt upphandlat. Så är det med alla IT-system. Samtidigt så är det en frivillig tjänst, så det går att välja. Men målet är så klart att ha en så bra tjänst att alla vill använda den, säger Erik Gyll.