En förlängd tidsplan är vardag för projektet. Planeringen började för 1,5 år sedan men protester från bybor och en upphittad massgrav har försenat processen.
Oron på bygden har handlat om stora begravningsföljen, mycket trafik och oroligheter i anslutning till begravningarna. Några av byborna överklagade bygglovet, men förlorade förra året i mark- och miljödomstolen.
– Folk har bott här i generationer och vill ha det som det alltid har varit. Jag har förståelse för det, samtidigt har jag ett uppdrag från staten som vi måste utföra, säger Mats Magnusson, kyrkoherde i Värby församling.
Har du gjort något nu för att läka relationerna?
– Det är kanske dags att försöka göra något snart, men det har ännu inte varit läge. För det har varit väldigt upprört.
Jungfrulig jord ett krav
Först skulle gravplatsen anläggas intill en kyrkogård på andra sidan vägen. Men där visade det sig finnas en massgrav, kanske efter ett pestutbrott. Det var bara att leta efter en ny plats. För muslimer ska enligt tradition begravas i så kallad ”jungfrulig jord” som inte använts som gravmark tidigare. Det sker med jordbegravning och den döde ska vara vänd med ansiktet mot Mecka.
Kravet på jungfrulig jord är en bidragande faktor till att just muslimska gravar är en lite svårare nöt för församlingarna att knäcka än andra gravplatser. Tidigare var det vanligt att mindre församlingar hade avtal med pastorat i större städer. Men för några år sedan sade exempelvis enheterna i Malmö, Helsingborg och Lund upp avtalen. Platserna som fanns behövdes för de egna församlingsborna.
"Vi har inte mark så det räcker"
I Malmö pastorat sker omkring 200 gravsättningar på den muslimska delen av Östra kyrkogården varje år. Den nuvarande marken bedöms räcka ungefär ett år till. Ett nytt gravplatsområde på runt 10 000 kvadratmeter håller på att anläggas, då kommer behoven vara täckta i sex till åtta år. Men några nya avtal med andra församlingar ska inte skrivas.
– Vi har inte mark så det räcker till mer än de som tillhör vårt förvaltningsområde. Malmö växer väldigt snabbt säger Marie Helm, avdelningschef vid kyrkogårdsförvaltningen.
På de allmänna delarna av kyrkogårdarna i pastoratet finns särskilda områden för exempelvis buddhister och bahaier. Det är också dit muslimer hänvisas som vill begrava anhöriga som inte är skrivna i Malmö.
– Vi har sett en ökning av antalet muslimer som väljer en gravplats på den allmänna delen, säger landskapsingenjör Erik Ljungberg.
Länsstyrelsen gör tillsyn
Efter att avtalen sades upp för några år sedan genomförde Länsstyrelsen i Skåne en tillsyn av begravningshuvudmännen i regionen. Den visade att en hel del saknade egna särskilda gravplatser eller avtal med andra församlingar om att nyttja deras. Länsstyrelsen planerar för en uppföljande tillsyn i höst.
Jan-Olof Aggedal, begravningsforskare och stiftsadjunkt på Lunds stift, säger att många mindre församlingar på landsbygden precis som i Hyby anlagt egna gravplatser efter tillsynen. Även i Svedala och Kvistofta har detta mötts av protester.
– Det kan finnas brist på en speciell begravningsplats eller kyrkogård. Men i Lunds stift skulle jag våga påstå att man i dag kan få plats inom samma kommun man är skriven i.
Ingen har överblick
Hur det ser ut i övriga landet går inte att säga. Övriga länsstyrelser har inte gjort några liknande tillsyner. Inte heller Svenska kyrkans begravningssamordnare på nationell nivå har någon sammanställning eller överblick.