Patriarken på besök i Södertälje

Patriarken Ignatius Aphrem II besök södertälje

Biskop Mikael Mogren mötte patriark Ignatius Aphrem II när denne besökte Södertälje. Foto: Syrisk-ortodoxa kyrkan i Södertälje.

Patriarken Ignatius Aphrem II, den syrisk-ortodoxa kyrkans överhuvud, besökte i helgen Södertälje och de ortodoxa samtalsdagarna.

Patriarken Ignatius Aphrem II var på plats i Södertälje för att vara med vid invigningen av ett nytt nätverk för syrisk-ortodoxa läkare runt om världen. Samtidigt pågick de ortodoxa samtalsdagarna som arrangeras i samarbete mellan Svenska kyrkan och ortodoxa kyrkor i Sverige.

Stor kraft

Biskoparna Johan Dalman, Strängnäs stift, och Mikael Mogren, Västerås stift, var på plats.

- Det finns stor kraft i de ortodoxa kyrkorna som har etablerat sig i Sverige. De bidrar med mycket, både till kristenheten och till samhället, säger biskop Mikael Mogren.

Temat för samtalen var Guds levande ord. Det hölls föredrag om bibelsyn och bibelläsning. I de mer informella samtalen i de spontana mötena fanns utrymme att tala om integration och utmaningar med gängkriminalitet.

Unga berörs av närvaron

- Alla kyrkor jobbar med det här. Vi jobbar med migration och mot gängkriminalitet. De ortodoxa kyrkorna är också nätverk för en otrolig entreprenörsanda, säger Mikael Mogren.

Hur kan Svenska kyrkan och ortodoxa kyrkan samverka kring frågor om integration?

- På massa sätt. Ett sätt är att vi lånar ut våra lokaler. Det skapar mötesplatser. Sedan finns alla ungdomsorganisationer – scouter, musikkårer och olika ungdomsrörelser. Genom kristen undervisning och gemenskap är de en stark faktor mot våldet i samhället. Församlingarna bidrar också till skolans verksamhet. Många unga berörs av kyrkornas närvaro och det är väldigt hoppfullt.

Församlingar blomstrar igen

Johan Dalman och Mikael Mogren hade även ett samtal med patriark Ignatius Aphrem. Under det berördes de pågående konflikterna i Mellanöstern. I Libanon, Syrien, Turkiet, Israel och Palestina.

- Det är oroväckande. Men hoppfullt är den kristna närvaron. Patriarken bor i Damaskus och har hela tiden vägrat att lämna, säger Mikael Mogren.

- Patriarken hade nyligen varit i norra Irak, i Arbil, och berättade om hur kristna församlingar där börjat blomstra igen efter IS fasansfulla attacker och utrensningar. Den kristna kyrkan är djupt rotad.

Vilket var patriarkens budskap till er?

- Att stå fast i vår vänskap, att inte släppa taget om våra kontakter och visa vårt stöd till människorna som lever i den här regionen. Ett liknande budskap gäller Sverige: Tillsammans bygger vi ett hållbart samhälle, och där behövs kyrkorna.