I mars tillkännagav påve Franciskus en ny konstitution för kurian, Vatikanens styrande organ. Det blir kulmen på ett arbete som pågått sedan påven tillträdde 2013. Den nya konstitutionen träder i kraft i juni i år.
Två viktiga reformer i den nya konstitutionen är att kvinnor kommer kunna få högt uppsatta positioner i kurian och att anställningar i kurian tidsbegränsas.
Genom att driva reformer har påven också skapat splittringar. Konservativa och progressiva katoliker är oense i alla typer av frågor, som samkönade äktenskap och skilsmässor. Men också i mer interna frågor, som Vatikanens styrning och vilken mässordning man ska få fira. Och inte minst om påven är rätt man för jobbet.
Den mässa som nu firas i katolska kyrkan fastställdes 1970. Mässan firades dessförinnan enligt den tridentinska riten. Påve Franciskus har begränsat firandet av mässan enligt den tridentinska riten, vilket har upprört de konservativa grupper som önskar att fortsätta fira mässan enligt den gamla ordningen.
Målet är en mer lyhörd kyrka
En stor synodal process som påven påbörjade hösten 2021 och som ska avslutas med ett biskopsmöte hösten 2023, välkomnas av vissa katoliker, som läkaren och bloggaren Bengt Malmgren.
Ordet synodal kommer från grekiskan och betyder att gå tillsammans. Temat på den pågående synoden är just “synodalitet”. Påven vill utforska hur katolska kyrkan kan bli bättre på att lyssna och samarbeta inom kyrkan.
Bengt Malmgren tror att projektet kan hjälpa att överbrygga klyftor mellan progressiva och konservativa grupper.
Att den synodala processen skulle vara rätt metod för att uppnå en mer lyhörd kyrka är inte alla överens om. Yvonne Maria Werner, historiker vid Lunds universitet och även hon katolik, tror inte att processen kommer få de resultat reformdrivna katoliker önskar sig.
– Den här typen av demokratiska processer tilltalar en viss typ av människor. Vanliga katoliker som går i kyrkan för att få andligt stöd är inte intresserade av denna typen av diskussion och hamnar utanför, säger hon.