Kyrkguiden ska hjälpa fler hitta sommaröppna kyrkor

Med appen Kyrkguiden går det lätt att hitta till kyrkor i Sverige och se vad som händer i dem. Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

I sommar vill Svenska kyrkan att fler som turistar i Sverige hittar till församlingarnas evenemang. I en sommarkampanj lyfts vilka kyrkor som har sommaröppet och det slås ett extra slag för mobilappen Kyrkguiden.

Sommarkampanjen som pågick till den 16 juli  var en särskild satsning där Svenska kyrkan nationellt och stiften samt församlingarna uppmuntrade personer att ladda ner appen Kyrkguiden för att hitta information om gudstjänster och evenemang i över 3 000 kyrkor runtom i landet.

Liselotte Rogberg, förvaltningsledare för digitala kanaler i Svenska kyrkan: 

Liselotte Rogberg

– Det är väldigt tydligt att vi har kyrkoturister och det är väldigt uppskattat att besöka kyrkor. Vi får ganska många glada tillrop om appen generellt.

Bakgrunden till sommarsatsningen är pandemiåren då många semestrade i Sverige och kyrkan ville påminna om kulturarvet i landets kyrkor. Geopolitisk oro och ett ansträngt ekonomiskt läge för många, bidrar till att flera planerar att fira semestern i Sverige även 2023.

Ökat intresse

I höst kommer siffror sammanställas över vad årets kampanj resulterat i gällande nedladdningar och användningar av appen. Kyrkguiden används under hela året och under 2022 användes den av drygt 11 000 unika användare per månad, vilket är en ökning med 12 procent jämfört med föregående år.

Appen lanserades 2011 och det är nu på senare tid som den både har uppmärksammats och börjat användas mer enligt Liselotte Rogberg.

– Kännedomen har ökat, fler har hittat appen. Jag själv ser även mer reklam som hänvisar till Kyrkguiden. Det tar ofta ganska lång tid att marknadsföra en app och det handlar om att vi tillsammans gör det.

Visar reklam i kollektivtrafiken

Lokalt kan stiften välja att marknadsföra sina kyrkor och appen ytterligare. I Stockholms stift marknadsförs Kyrkguiden och sommarkyrkorna i kollektivtrafiken, poddradio och i kommersiell radio.

Pia Strand Runsten

– Vi förstärker i kollektivtrafiken som tunnelbanan eftersom vi vet att det fungerar och i radion för att nå ut till människor som vi inte når så lätt. Det finns ett stort utbud av evenemang i kyrkorna som blir lättare att hitta med Kyrkguiden, säger Pia Strand Runsten, stiftskommunikatör i Stockholms stift.

Pia Strand Runsten tror att fler blir påminda om kyrkans kulturarv tack vare kampanjen och Kyrkguiden. 

– Det är ett värde man har genom sitt medlemskap i Svenska kyrkan som många inte tänker på. Jag tror absolut att folk blir påminda om det fina kulturarvet.

Även yngre och småbarnsföräldrar

Liselotte Rogberg berättar att målgruppen som främst använder Kyrkguiden är medelålders till äldre som tycker om att besöka kyrkor. Samtidigt är den även uppskattad av yngre som vill ta reda på vad som händer i deras församlingar och av småbarnsföräldrar.

– Målgruppen spänner över olika åldrar, den är mer intressebaserad.

I Svenska kyrkans rapport inför kontrollstationen 2024 gällande kyrkoantikvarisk ersättning, står det att kyrkorna i lands- och glesbygd hade drygt 110 öppetdagar per kyrka 2022 medan kyrkor i större och medelstora städer hade 132 öppetdagar.

Andelen kyrkor som hållits öppna mindre än fem timmar per dag eller inte varit öppna alls under 2021 och 2022 sjönk till 18 procent från att ha varit 19 procent tidigare.

Hur hanterar Kyrkguiden korta öppettider? 

Det viktiga är att det står rätt tider i appen så att det inte kommer dit besökare när det är stängt och blir besvikna. Det finns möjlighet att fylla i öppettider i appen och vi har vi förståelse att tiderna är beroende på lokala förutsättningar.

Rebecca Bornlid Lesseur

redaktionen@kyrkanstidning.se

Prenumerera på Nyhetsbrev

0 Kommentarer

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.