Det var ett längre inlägg på sociala medier som gjorde att prästen anmäldes till domkapitlet. I inlägget säger den kvinnliga prästen att hon nu måste få tala ut. Hon tycker det är svårt att identifiera sig som präst, och vill nu hellre kalla sig prästinna.
- Jag håller på att kvävas av prästkragen.
Hennes kritik handlar delvis om Svenska kyrkan som organisation. Hon menar att den är hierarkisk och fyrkantig och att den har väldigt lite att göra med den fria och kärleksfulla urkyrkan.
- Kyrkan kommer att falla. Hårt. För många av ledarna är hårda och manipulerande och har inte Gud i sitt hjärta.
Känner sig instängd i kyrkan
Hon säger att hon inte längre tror på formatet Svenska kyrkan.
- Vi är instängda i kyrkan, vi som jobbar där, vi andas inte kärlek, säger hon.
Hon är övertygad om att själen är evig, och gör uttalanden som kan kopplas till tron på reinkarnation. Hon säger att hon inte tror på den kristna läran som kyrkan har formulerat den.
- Men jag tror på Gud och kärleken. Jag tror på Jesus som en ljusbärare till oss här nere, säger hon.
Hon menar att Jesus är en av flera ljusbärare genom historien. Hon lyfter också fram Maria Magdalena, som i evangelierna har en undanskymd roll. Maria Magdalena ser hon som lika speciell som Jesus.
- Vi glömmer bort den feminina formen.
Lär konfirmanderna att älska sig själva
Hon säger också att hon i konfirmandundervisningen inte följer det som står i handböckerna, utan mer poängterar att konfirmanderna ska se inåt och lära sig att älska sig själva.
- Vi trycker in saker i människor som inte är sant, säger hon.
Prästen anmäldes av en person som reagerat på hänvisningarna till reinkarnation, men främst på synen på Jesus som ett ljusväsen.
Osäker på om hon varit på jorden tidigare
Prästen har skriftligen fått svara på frågor från domkapitlet, och då bland annat framfört att kyrkans dogmatik måste låsas upp, och att hon kan uppleva kyrkohandboken och trosbekännelserna som begränsande. Hon menar att hon aldrig hävdat att hon är reinkarnerad, men kan inte heller säkert säga att hon inte varit på jorden tidigare i fysisk form.
Hon tycker det är svårt att svara på om Maria Magdalena var lika gudomlig som Jesus, men menar att de hade olika uppgifter på jorden.
Domkapitlet menar i sitt beslut att prästen gått över gränsen vad det gäller de kritiska utsagorna om Svenska kyrkan. Det finns utrymme att diskutera Svenska kyrkan som organisation, men prästens bild av arbetsmiljön är endimensionell och bidrar inte till att bygga upp kyrkan. Detta ses som ett brott mot prästens vigningslöften.
Framstår mer som wicca än som kristen
Domkapitlet menar också att prästen ifrågasätter helt centrala aspekter av kristen tro, och att synen på Jesus avviker från kyrkans lära: ”Genom att konsekvent kalla sig ”prästinna”, genom betonandet av Maria från Magdala och genom att använda sig av begrepp som ”ljusvarelse”, ”Gaia” och ”Moder Jord”, framstår hon som en förkunnare av någon form av egensnickrad tro inspirerad av gnosticism och nyandliga rörelser som wicca snarare än av kristen sådan.”
Domkapitlet menar att prästen agerat olämpligt, och att överträdelsen är allvarlig. Prästen har dock visat samarbetsvilja, och domkapitlet har inte funnit att hon brustit i sitt vardagliga tjänsteutövande i församlingen, där hon är en uppskattad medarbetare. Hon tilldelas därför en treårig prövotid.