Rättvisemärkt drabbas av coronakrisen

Flicka i Peru. Foto:Jens Baagøe
Arkivbild. Foto: Mikael M Johansson

Producenterna av rättvisemärkta varor riskerar att drabbas hårt i coronakrisens spår.

– De är väldigt oroliga och förtvivlade, säger Nicolas Berglund.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Flicka i Peru. Foto:Jens Baagøe
Arkivbild. Foto: Mikael M Johansson

Han är vd på North & South Fair Trade som för närvarande arbetar med cirka 50 producenter i Asien, Afrika och i Sydamerika.

– Det är fattiga producenter som odlar under knappa förhållanden redan innan coronakrisen. De är väldigt oroliga och förtvivlade för detta hur det kommer att påverka dem och oroliga över att våra beställningar ska minska. Även om de förstår situationen, säger Nicolas Berglund.

Producenterna levererar bland annat livsmedel, hantverk, leksaker och handgjorda kort. I nästa vecka kommer en container med te på ett värde om 300 000 kronor, som ska betalas. Därefter kommer det in fler containrar och mindre sändningar ända fram till jul.

– Så ser det ut hela året. Det är riktigt, riktigt tufft. Vi har redan gjort beställningar hos producenterna inför den största försäljningstiden i jul, säger han.

– Det blir också tufft för våra producenter om våra beställningar minskar, vilket vi redan har varit tvungna till, säger han.

North & South Fair Trade har haft sin verksamhet sedan 1988.  Nicolas Berglund säger att företaget var en pionjär i fairtrade och ekologisk odling.

– Vi har gått igenom flera andra ekonomiska kriser, men den här är den absolut värsta.

Nicolas Berglund.

De tre första månaderna i år har företaget ett omsättningstapp på cirka 50 procent och företagsmässigt kan de inte hålla ut hur länge som helst, förklarar han. Var smärtgränsen går för att företaget ska överleva vet han inte.

– Vi pratar med banker hur de kan hjälpa oss. Vi hoppas att vi ska kunna komma överens med dem om en större checkkredit. Det vore tråkigt om fairtrade försvinner från kartan.

Företagets viktigaste återförsäljare är enskilda kyrkor, församlingar, pastorat, föreningar och världsbutiker såsom den i Uppsala. De har också satsat på hälsokostbutiker.

– Bland återförsäljarna finns det ett fåtal församlingar och hälsokostbutiker som går lika bra som tidigare.

Vad beror det på?

– Jag tror att det beror på att det är trogna kunder som inser att deras butik och vi som grossister måste överleva, annars förlorar de sin butik och kan heller inte stötta de fattiga producenterna som har små resurser.

Vad skulle kunna hjälpa er och producenternas situation?

– Att man fortsätter att köpa de här varorna för att hjälpa oss och producenterna att komma över den här krisen och överleva de här månaderna.

– Kyrkorna har gjort väldigt mycket gott och de förstår vad fairtrade är och att det här verkligen kan göra något gott för fattiga producenter. De har alltid varit fantastiska i sin solidaritet och vi hade aldrig klarat oss utan det.

Sackeus AB har också drabbats av coronakrisen i samband med kraftigt minskade orderingångar.

– Krisen drabbar hårt ansatta kaffeodlare ännu hårdare, säger vd Jens Baagøe.

Sackeus AB märker av en väldigt stor nedgång i antalet order. Jens Baagøe säger att försäljningen har minskat ungefär 60 procent under en del av mars och under april månad.

– Kyrkan beställer ingenting för närvarande. En oerhört stor del av minskningen är hos Svenska kyrkan – och hos arbetsplatser, kaféer och restauranger, säger han.

Företaget säljer rättvisemärkt kaffe, choklad och te, och dess största marknader är dagligvaruhandeln, Svenska kyrkan och restauranger, kontor, arbetsplatser och catering. Dagligvaruhandeln, där kaffet säljs under varumärket Eguale, är inte så drabbad i coronakrisen.

– Vi är den största leverantören av kaffe till Svenska kyrkans församlingar och det är framför allt där det minskat, säger han.

Vad beror det på?

– När det inte hålls några gudstjänster eller samlingar blir det märkbart för alla och även för oss.

Jens Baagøe, vd på Sackeus AB. Foto: Sackeus AB

Sackeus jobbar uteslutande med fairtrade och ekologiskt livsmedel där kaffe är företagets absolut största produkt.

 Vi är ett litet bolag och sårbara eftersom vi är så nischade. Naturligtvis är situationen tråkig för oss men förhoppningsvis ska vi klara den här krisen, säger han.

Sackeus köper produkter från med Peru, Honduras, Nicaragua, Etiopien, Tanzania och Indonesien, berättar han vidare.

–Det tråkiga är att det drabbar många redan utsatta odlare som är beroende av den här försäljningen. Kooperativet Uciri i södra Mexiko, som är delägare i Sackeus, vittnar om ett jätteproblem. De får inga kontrakt och får inte iväg sitt kaffe, säger han.

Det är extra svårt för de länder som nu ska skörda och inte hittar arbetskraft.

– Det är de som lider mest och detta är väldigt ledsamt. Odlaren är den som har minst marginaler – vi får hjälp av vår ägarstruktur och med permitteringar.

Hans bedömning är att tillgången av just certifierat kaffe av fin kvalitet dock inte kommer att drabbas lika hårt, om det skulle uppstå en brist av kaffe på grund av coronakrisen.

– Kaffet kommer att plockas för att odlarna är måna om att få iväg kaffet som de tjänar mest på.

Hur kan situationen förbättras för dem?

– Som medveten konsument måste man titta efter Fairtrade-certifierat kaffe för att vara helt säker på att odlaren får ordentligt betalt. På så sätt kan man hjälpa till att upprätthålla den del av marknaden som är schysst. Det är viktigt.