Därför väljer muslimska elever bort innerstaden

Religiösa elever sökte till en gymnasieskola där de trodde att deras tro skulle accepteras, visar en ny avhandling. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT  

Muslimska elever känner sig utsatta i skolan på grund av sin religiösa identitet, enligt en ny avhandling från Göteborgs universitet. Det får ungdomarna att hellre välja ett gymnasium där lärarna ser eleverna, bortom religionen.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Religiösa elever sökte till en gymnasieskola där de trodde att deras tro skulle accepteras, visar en ny avhandling. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT  

Avhandlingen baseras på intervjuer och observationer gjorda på ett gymnasium i Göteborg under fyra terminer. Skolan ligger i ett socioekonomiskt utsatt område där genomsnittsbetyg och gymnasiebehörighet är lägre än genomsnittet i staden. Många elever identifierar sig som muslimer och elevernas erfarenheter av skolan ser olika ut beroende på migrationshistoria, kön och etnicitet.

Religion ett hinder

Christopher Ali Thorén

Forskningen visar att de ofta har analyserat sitt framtida skolval och har strategier för hur de ska göra för att undvika rasism och islamofobi. Religionsutövning som bön, fasta och klädval ses ofta som ett “störningsmoment” och den religiösa identiteten ses som ett hinder snarare än en tillgång.

– Eleverna kan uppleva sig osynliggjorda när de exempelvis inte kan fira sina högtider som alla andra eller inte får en plats att be i skolan. I andra fall kan de istället bli obekväma av en överdriven uppmärksamhet för att de bär sjal eller behöver ta avstånd från terrorism, säger avhandlingens författare Christopher Ali Thorén i ett pressmeddelande.

Väljer skola i förorten

Eleverna väljer hellre gymnasium placerade i förorten eftersom lärarna där ser bortom deras bakgrund och intresserar sig för dem som individer.  

Christopher Ali Thorén hoppas att avhandlingen ska bidra till ökad kunskap om hur muslimska elever upplever sin skolgång, och att skolpersonal ska bli bättre på att erbjuda stöd till utsatta minoriteter.