Det gör kyrkan under Malmö pride

Pride Malmö

S:t Pauli kyrka i Malmö med regnbågsmatta. Foto: Lise Åserud/TT och Albin Johansson

Regnbågsmattan är utrullad och för den som vill är det möjligt att bli vigd. Under Malmö pride syns kyrkans deltagande på flera håll. Programpunkter finns på The room ute i Hyllie, på Pridehouse och i S:t Johannes kyrka vid Triangeln.

Svenska kyrkan i Malmö har program från onsdag till och med fredag med anledning av Malmö Pride. S:t Johannes och S:t Pauli kyrka är pyntade och den regnbågsfärgade mattan har rullats ut.

Hanna Malmqvist, präst vid S:t Pauli kyrka berättar att kyrkan bland annat kommer vara närvarande vid Pride house med en monter. Under dagarna har det även varit samtal och filmvisning.

-Generellt har Malmö pastorat gått ut med att varje församling ska uppmärksamma pride i den mån man kan. Församlingarna kan hissa flaggan eller markera på andra sätt.

"Upprättande och viktigt"

Transpersoner som ändrat namn har möjlighet att vara med på en doppåminnelse.

-En bön, en påminnelse om dopet och att man får nämna sitt nya namn inför Gud, det tänker jag är upprättande och viktigt.

Från och med fredag är det öppet för drop-in-vigslar i S:t Johannes kyrka. Hur många par som droppat in har varierat genom åren så det är svårt att uppskatta hur många par som kan väntas i år. Men det har gjorts reklam för möjligheten.

-Jag vet att ett par som har bokat. Det är drop-in men man kan inte bara komma på samma dag "åh, vi gifter oss", utan det krävs att man har gjort en hindersprövning.

Hanna Malmqvist

Hanna Malmqvist, präst vid St: Pauli kyrka i Malmö. Foto: Anders Friberg

Vad ser du själv mest fram emot under dessa dagar?

-Jag tycker det är roligt att det uppstår spännande samtal. Jag vill fira mångfalden, det tänker jag är viktigt. Jag ser också fram doppåminnelsen.

Hanna Malmqvist hoppas att det ska ses som en självklarhet att kyrkan är med på pride.

-Kyrkan är mångfacetterad och mångfärgad. Vi i kyrkan lever med olika variationer i sexualitet, i funktion och i härkomst. Vi hör ihop i Kristus men vi är olika.

På lördag kommer kyrkan att gå i den parad som går genom Malmö och den som vill är välkommen att ansluta.

Fakta: Här är programpunkterna under Pride

Pride House

Fredagen den 5 juli
Klockan 14:00-17:00
Samtalsmöjlighet med präst/diakon

Klockan 17:00-19:00
”Kroppens skörhet och tyngd: En queerteologisk workshop”
Queerteologisk workshop i lokalen Ballroom på Scandic.
En workshop som grundar sig i bibelordet för att genom kreativa performancemetoder, skrivande, färg och rörelse undersöka hur vi som kan vara queer, trans, ickebinära, funktionsvarierade, rasifierade, förhåller oss till kroppen, den syniga och osynliga. Till vår, andras och den uppståndna kroppen.
Leds av Simona Dumitriu, konstintendent och pedagog och Hanna Malmqvist, präst.

S:t Johannes kyrka

Fredagen den 5 juli
Klockan 15:00
Dörrarna öppnar till café och utställning.

Klockan 17:00-19:00
Drop-in-vigsel

Klockan 20:30
Aftonbön

Söndagen den 7 juli
Klockan 11:00
Gudstjänst i S:t Johannes kyrka

Klockan 16:00
Gudstjänst i S:t Pauli kyrka

Pridetåget 6 juli

Klockan 11:00:
Samling på Nicolaigården för de som vill preppa inför paraden.

Klockan 12:00:
Vi går till samlingsplatsen Lördagsplan vid Malmö stadsbibliotek.

Källa: Svenska kyrkan

Lediga jobb