Kyrkan ska halvera sina flygresor: Så kan ­målet nås

 svenska kyrkans färdplan för klimatet

Resorna med flyg måste bli färre. Det står det i svenska kyrkans färdplan för klimatet. Annika Gottberg är programledare för färdplanen. Foto: Johan Nilsson/TT, Anders Tukler/Ikon

Till år 2027 ska Svenska kyrkan ha halverat sina resor med flyg. ”Det kommer att kräva modiga beslut, men det är möjligt”, säger Annika Gottberg, programledare för Färdplan för klimatet.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

9 kr per månad i tre månader

Få tillgång till alla på sajten (ord pris 125 kr/mån) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Klimat
 svenska kyrkans färdplan för klimatet

Resorna med flyg måste bli färre. Det står det i svenska kyrkans färdplan för klimatet. Annika Gottberg är programledare för färdplanen. Foto: Johan Nilsson/TT, Anders Tukler/Ikon

Svenska kyrkans färdplan för klimatet går snart in i sin andra etapp. Den ska pågå 2024–2027.

Etappen är uppdelad på olika mål, däribland transport och ­resande. Ett av delmålen är att ­resor med flyg ska ha minskat med minst 50 procent i kilometer under etappen.

– Målet är ambitiöst och det kommer att kräva modiga beslut, men det är möjligt, säger Annika Gottberg, programledare för Färdplan för klimatet och miljöspecialist på kyrkokansliets enhet för diakoni och hållbar utveckling.

Lärdomar från pandemin

Hon berättar att kyrkokansliet arbetar för att hitta sätt för att ta fram heltäckande data om Svenska kyrkans klimatutsläpp från flygresor. Redan i dag finns dock data från nationell nivås flyg­resande. Den nationella ­nivån flög 2022 mindre än 40 procent av sträckan som flögs 2019, säger Annika Gottberg.

– Det är kombinationen av att man under pandemin ­lärde sig mötas mer digitalt och att det under perioden togs fram ny rese­policy, reseriktlinjer och resehandbok på nationell nivå.

Ute i stiften, pastoraten och församlingarna ser satsningarna olika ut. Det finns församlingar som tagit beslut om att helt sluta flyga och de som fortfarande flyger.

– Förutsättningarna ser inte ut likadant i alla delar av landet. Till ett visst mål i färdplanen har vissa församlingar förutsättningar att bidra mer och andra församlingar bidrar mindre, men kanske mer till ett annat, säger ­Annika Gottberg.

Dela goda erfarenheter ett tillvägagångssätt

Det bästa sättet att få flera att välja bort flyget, säger Annika Gottberg, är att dela med sig av goda erfarenheter.

– När det gäller klimat och miljö tror jag att det är viktigt att stötta och peppa varandra, men att vara försiktiga med för­dömanden.

Stockholms stift tog under Färdplan för klimatets första etapp fram hemsidan flygfritt.se. Där delas tips på resescheman för resor med buss eller tåg till några orter i Europa, packlistor och tips på aktiviteter som kan göras under färden.

– Att inte flyga innebär inte att man måste sluta resa, men att man måste börja tänka på ett annat sätt på resorna. Att förflyttningen tillsammans med en grupp på tåg eller buss kan stärka gruppen och vara lärorik, ­säger Annika Gottberg.

Bygger på att alla enheter hjälps åt

Det är kyrkostyrelsen som har beslutat om Färdplan för klimatet. Färdplanen bygger på att alla enheter i Svenska kyrkan hjälps åt, men inget enskilt mål är tvingade för stift, församlingar eller pastorat.

– Det är inte tvång i delarna, men för att ta ansvar för skapelsen i det här klimatnödläget behöver vi alla vara med på färden i stor omfattning.

Fakta: Nationell nivås utsläpp (ton CO2e)

Källa: Årsredovisning för Svenska kyrkans nationella nivå 2022