Här visas förslaget till Svenska kyrkans nya logga upp

Svenska kyrkan logga

Design- och varumärkesbyrån Identity works visade under KOM-dagarna upp sitt förslag på ny logotyp för Svenska kyrkan. Foto: Marcus Gustafsson

På KOM-dagarna presenterade byrån Identity works det förslag till ny grafisk profil för Svenska kyrkan som kommer lämnas över till kyrkostyrelsen för att beslut.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Svenska kyrkan logga

Design- och varumärkesbyrån Identity works visade under KOM-dagarna upp sitt förslag på ny logotyp för Svenska kyrkan. Foto: Marcus Gustafsson

Den 26–27 april möttes Svenska kyrkans kommunikatörer i Missionskyrkan i Uppsala för årets KOM-dagar. På schemat under dagarna stod föreläsningar om bland annat om inkluderande kommunikation i bild och text, hur man når ut till unga på sociala medier och goda exempel från församlingar.

Torsdagsförmiddagen ägnades till att prata om Svenska kyrkans varumärke. Varumärkes- och designbyrån Identity works var på plats för att presentera sitt förslag till en ny grafisk profil och ny logotyp för Svenska kyrkan, som de tagit fram på uppdrag av kyrkokansliet. 

– Vårt mål har varit att skapa något ni kan känna er stolta att använda. Vi har försökt fånga en grafisk profil som bättre förmedlar närvaro, öppenhet och hopp, sa Tatjana Dubovina Jokic från Identity works.

Skölden har rötter från medeltiden

Camilla Sundén, kommunikationschef på enheten för stöd till stift och församlingar på kyrkokansliet, berättade om bakgrunden till den grafiska profil som Svenska kyrkan har i dag. Om skölden, som har sitt ursprung i ett vapen från 1300-talet och som antogs 1977 som Svenska kyrkans vapen och 2005 som logotyp för alla församlingar i Svenska kyrkan. 

I sitt förberedande arbete under hösten gjorde Identity works en undersökning tillsammans med Novus som visade att Svenska kyrkans logotyp är välkänd bland befolkningen, framförallt bland unga. Därför är skölden kvar i förslaget som byrån har tagit fram. 

–  Vi har tagit isär beståndsdelarna och justerat de geometriska formerna något. Det gör det lättare för ögat när man tittar på den, sa Tatjana Dubovina Jokic. 

Får nytt typsnitt

Kronan som är placerad inne i skölden har genomgått en liknande behandling, där bland annat linjer har jämnats ut. När skölden används i dag gör den alltid det tillsammans med texten Svenska kyrkan. Det är texten och symbolen tillsammans som utgör logotypen och så föreslår Identity works att det ska se ut även i fortsättningen. 

Men typsnittet och placeringen av texten byts ut. Istället för att skriva ut Svenska kyrkan på en rad, föreslår Identity works att Svenska och kyrkan står på två rader. Framför texten kan då skölden bli större. 

–  När man ser den gamla och den nya bredvid varandra i mindre skala, ser man att logotypen kommer fram mycket tydligare, sa Tatjana Dubovina Jokic. 

Tatjana Dubovina Jokic visar Svenska kyrkans befintliga logotyp bredvid Identity works förslag på ny logotyp. Foto: Marcus Gustafsson

Inga församlingsnamn i logotypen

Till förslaget med logotyp finns också ett mycket större arbete med hela den grafiska profilen, färgpalett, illustrationer och tonalitet i bilder. Men det som verkar väckt flest frågor i det förberedande arbetet är hur tillägg, som stifts- eller församlingsnamn, ska hanteras. 

Identity works föreslår att församlingsnamnen helt försvinner från logotypen. Istället kommer namn på stift, församlingar eller enskilda kyrkor kunna ta större plats i andra delar av den grafiska profilen. 

– Det finns en tradition av att vilja lyfta logotypen och lägga den viktigaste informationen i höjd med den. Men som mottagare, när jag har identifierat varumärket tittar jag inte där, då tittar jag snarare på rubrik och liknande, förklarade Sandra Fors, också hon på Identity works. 

Kyrkostyrelsen fattar det slutgiltliga beslutet

Hon visade exempel som byrån tagit fram på hur en affisch för en konsert kan se ut. Logotypen har placerats, som ofta idag, i nedre hörnet. I ett exempel står församlingsnamnet precis över rubriken, i det andra förslaget i linje med logotypen. 

–  Vi tror att det finns mycket att vinna på att börja jobba med lokala tillägg på ett nytt sätt. Det blir mer lättjobbat och flexibelt. Det går att skriva olika kyrkor, församlingsnamn och sånt utan att behöva ta fram helt nya loggor, sa Sandra Fors. 

Camilla Sundén sa att förslaget har presenterats för kyrkostyrelsen, men påminde också alla om att inget beslut är fattat. När beslutet tas är upp till kyrkostyrelsen.

Skillnaden mellan den gamla och den nya skölden kommer troligen inte märkas av gemene man, säger Identity works. Men genom att gå in och justera små detaljer för att skapa mer symetri, hoppas byrån att logotypen blir behagligare att titta på och tydligare nära skölden syns i mindre skala. Foto: Marcus Gustafsson