Den 26–27 april möttes Svenska kyrkans kommunikatörer i Missionskyrkan i Uppsala för årets KOM-dagar. På schemat under dagarna stod föreläsningar om bland annat om inkluderande kommunikation i bild och text, hur man når ut till unga på sociala medier och goda exempel från församlingar.
Torsdagsförmiddagen ägnades till att prata om Svenska kyrkans varumärke. Varumärkes- och designbyrån Identity works var på plats för att presentera sitt förslag till en ny grafisk profil och ny logotyp för Svenska kyrkan, som de tagit fram på uppdrag av kyrkokansliet.
– Vårt mål har varit att skapa något ni kan känna er stolta att använda. Vi har försökt fånga en grafisk profil som bättre förmedlar närvaro, öppenhet och hopp, sa Tatjana Dubovina Jokic från Identity works.
Skölden har rötter från medeltiden
Camilla Sundén, kommunikationschef på enheten för stöd till stift och församlingar på kyrkokansliet, berättade om bakgrunden till den grafiska profil som Svenska kyrkan har i dag. Om skölden, som har sitt ursprung i ett vapen från 1300-talet och som antogs 1977 som Svenska kyrkans vapen och 2005 som logotyp för alla församlingar i Svenska kyrkan.
I sitt förberedande arbete under hösten gjorde Identity works en undersökning tillsammans med Novus som visade att Svenska kyrkans logotyp är välkänd bland befolkningen, framförallt bland unga. Därför är skölden kvar i förslaget som byrån har tagit fram.
– Vi har tagit isär beståndsdelarna och justerat de geometriska formerna något. Det gör det lättare för ögat när man tittar på den, sa Tatjana Dubovina Jokic.
Får nytt typsnitt
Kronan som är placerad inne i skölden har genomgått en liknande behandling, där bland annat linjer har jämnats ut. När skölden används i dag gör den alltid det tillsammans med texten Svenska kyrkan. Det är texten och symbolen tillsammans som utgör logotypen och så föreslår Identity works att det ska se ut även i fortsättningen.
Men typsnittet och placeringen av texten byts ut. Istället för att skriva ut Svenska kyrkan på en rad, föreslår Identity works att Svenska och kyrkan står på två rader. Framför texten kan då skölden bli större.
– När man ser den gamla och den nya bredvid varandra i mindre skala, ser man att logotypen kommer fram mycket tydligare, sa Tatjana Dubovina Jokic.