Och Örebro pastorat är inte ensamt. Både Umeå och Malmö pastorat deltar i den förstudie som just nu genomförs. Man har medvetet valt två städer andra med olika förutsättningar. Här undersöker man församlingsbors resvanor och attityder gentemot delbara fordon, försöker hitta vilka hinder och möjligheter som finns. I sommar ska förstudien vara klar, och i slutet av augusti ska pastoraten hålla ett webinarium om vad de har kommit fram till.
– Det kan ju också bli så att tiden inte är mogen. Men ska vi ha noll utsläpp 2030 – och det är inte så långt kvar – då gäller det att börja göra saker annorlunda på riktigt, säger Sara Bronner, och fortsätter:
– Själva kärnfrågan i projektet är att om vi ska nå ett hållbart resande i Sverige så går det inte att alla som har en fossilbil i dag bara byter till en egen elbil och så har vi löst klimatkrisen. Då har vi i stället skapat helt nya hållbarhetsproblem på andra håll, som till exempel gruvbrytning och metallutvinning. Det går inte. Vi måste börja dela på saker.
Hållbart resande är inte det enda projektet som pågår. I Örebro pastorat pratar man mycket om klimatet. Man sätter upp solceller och installerar förnybar fjärrvärme. Man klimatkompenserar, återanvänder möbler och har satt upp hårda miljöregler för de inköp man gör. Det låter kostsamt, men förhoppningen är att det snarare ska bli billigare för pastoratet i längden. Men, menar Sara Bronner, det mest hållbara inköpet är ju det som inte görs.
– Ska vi köpa lokalproducerad mat, bara svenskt kött till exempel, då kommer det kosta lite mer men det kommer det att få göra. Det har vi satt som ett mål, att vi ska öronmärka pengar till hållbarhetsarbetet, säger hon.