Så ska pastoratets fordon göra staden mer hållbar

Sara Bronner är projektanställd av Örebro pastorat för att förbättra deras klimatarbete. Foto: Privat

En bilpool med eldrivna fordon. Det hoppas Örebro pastorat kunna erbjuda örebroarna i framtiden. Just nu sonderar pastoratet intresset hos församlingsmedlemmar från norr till söder.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Sara Bronner är projektanställd av Örebro pastorat för att förbättra deras klimatarbete. Foto: Privat

Klimatet är en av vår tids viktigaste frågor. Svenska kyrkan står inte vid sidlinjen utan har sin egen färdplan för klimatet. År 2030 är det tänkt att Svenska kyrkan ska vara klimatneutral. Som en del av detta tillhandahåller kyrkan pengar till olika projekt som går i linje med denna färdplan.

En del av de pengarna har Örebro pastorat sökt och fått. De ska gå till att undersöka möjligheten att införa mobilitetshubbar – fordonspooler, om man så vill. Pastoratet äger ett antal bilar som används i tjänsten, men ett problem som pastoratet delar med de flesta bilägare är att bilarna står parkerade nästan hela tiden. Här kan man alltså göra skillnad.

Därför vill pastoratet att fordonsparken, som också ska vara eldriven, ska vara tillgänglig utanför kontorstid, för församlingsmedlemmar eller kanske vem som helst som är intresserad. Och i stället för att personal ska ta sin bil till jobbet för att de måste använda den i tjänsten ska personalen kunna låna fordon. Det ska även finnas el-lastcyklar och elmopeder till hands.

– Vi tänker att vi tecknar avtal med en leverantör så kan den ta tillbaka fordon som inte behövs. Vi vill använda fordonen på ett effektivare sätt. Om en bil står stilla mycket så finns det ju potential att använda dem mycket effektivare, säger Sara Bronner, som är projektanställd på Örebro pastorat som hållbarhetsutvecklare.

Men ska vi ha noll utsläpp 2030 – och det är inte så långt kvar – då gäller det att börja göra saker annorlunda på riktigt

Och Örebro pastorat är inte ensamt. Både Umeå och Malmö pastorat deltar i den förstudie som just nu genomförs. Man har medvetet valt två städer andra med olika förutsättningar. Här undersöker man församlingsbors resvanor och attityder gentemot delbara fordon, försöker hitta vilka hinder och möjligheter som finns. I sommar ska förstudien vara klar, och i slutet av augusti ska pastoraten hålla ett webinarium om vad de har kommit fram till.

– Det kan ju också bli så att tiden inte är mogen. Men ska vi ha noll utsläpp 2030 – och det är inte så långt kvar – då gäller det att börja göra saker annorlunda på riktigt, säger Sara Bronner, och fortsätter:

– Själva kärnfrågan i projektet är att om vi ska nå ett hållbart resande i Sverige så går det inte att alla som har en fossilbil i dag bara byter till en egen elbil och så har vi löst klimatkrisen. Då har vi i stället skapat helt nya hållbarhetsproblem på andra håll, som till exempel gruvbrytning och metallutvinning. Det går inte. Vi måste börja dela på saker.

Hållbart resande är inte det enda projektet som pågår. I Örebro pastorat pratar man mycket om klimatet. Man sätter upp solceller och installerar förnybar fjärrvärme. Man klimatkompenserar, återanvänder möbler och har satt upp hårda miljöregler för de inköp man gör. Det låter kostsamt, men förhoppningen är att det snarare ska bli billigare för pastoratet i längden. Men, menar Sara Bronner, det mest hållbara inköpet är ju det som inte görs.

– Ska vi köpa lokalproducerad mat, bara svenskt kött till exempel, då kommer det kosta lite mer men det kommer det att få göra. Det har vi satt som ett mål, att vi ska öronmärka pengar till hållbarhetsarbetet, säger hon.