Utredarens förslag: Förenkla biskopsvalen

Skapa regler för hur biskopskandidater nomineras. Slopa nomineringsvalet.

Och lär av de nordiska systerkyrkorna.

Det är förslag som framförs av utredaren Gunnar Edqvist i en PM som just har gått ut på remiss.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Gunnar Edqvist, mångårig utredare på kyrkokansliet, har gjort en översyn av processen kring biskopsval. Utredningen utgår från en enkät med stiftsledningarna.

Huvudsyftet med översynen har inte varit att lägga förslag, men Gunnar Edqvist för fram tankar kring hur processen skulle kunna förbättras. Hur själva biskopsvalet ska gå till finns reglerat i kyrkoordningen, men om nomineringsvalet saknas bestämmelser – förutom att det ska genomföras.

Stiften har löst nomineringsfrågan på olika sätt, men för alla är biskopsvalen en utdragen och kostsam process. Eftersom det inte finns någon begränsning vem man kan rösta på i nomineringsvalet, kan det finnas en osäkerhet vilka det är meningsfullt att rösta på, skriver Gunnar Edqvist i sin översyn.

Han har ett förslag till lösning: att Svenska kyrkan lär av de evangelisk-lutherska kyrkorna i de övriga nordiska länderna. Den stora skillnaden jämfört med Svenska kyrkan är att man där reglerar nomineringen.

– De som då kan nominera är rimligen de som är röstberättigade i biskopsvalet. I de andra kyrkornas val har man satt upp krav, att nomineringen stöds av ett visst antal röstberättigade, att de som står bakom kandidaten har en viss spridning i flera pastorat, säger Gunnar Edqvist.

Om nomineringen i stället är reglerad innebär det ju dels att alla kandidater har ett visst stöd, dels vet de röstande att de nominerade har bejakat sin kandidatur
- Gunnar Edqvist, utredare

Genom att nomineringssystemet tar fram kandidater skulle nomineringsvalet bli överflödigt och kunna slopas, anser Gunnar Edqvist.

– Personligen funderar jag på om det skulle vara ett alternativ, säger Gunnar Edqvist. Det är rätt omständligt med två eller tre val, med många människor involverade som kanske måste ta ledigt för att rösta.

– Dessutom är det bra att nomineringar görs av de röstberättigade, därigenom måste de resonera igenom och ta ansvar för nomineringarna, i stället för att det går via stiftsorganisationen.

Att kandidaterna nomineras av de röstberättigade skulle dessutom motverka den skillnad som kan upplevas när vissa kandidater nomineras av stiftet, andra av de röstande.

– Om några kandidater tagits fram av stiften ger det i sig viss auktoritet. Om nomineringen i stället är reglerad innebär det ju dels att alla kandidater har ett visst stöd, dels vet de röstande att de nominerade har bejakat sin kandidatur, säger Gunnar Edqvist.

Att ha ett rådgivande så kallat presentationsval som i Norge, i stället för som i Svenska kyrkan direkt avgörande val där vinnaren blir biskop, är Gunnar Edqvist emellertid tveksam till. Presentationsval innebär att en särskild instans, i Norska kyrkan kirkerådet (kyrkostyrelsens motsvarighet), väljer fritt mellan de tre som har placerats på första till tredje förslagsrum.

En tanke bakom presentationsval är att biskopen är mer än ledare för sitt stift. Han eller hon är även en del av biskopskollegiet och företräder kyrkan som helhet. Ett syfte med ett sådant system är också att garantera att biskopskollegiet har en viss bredd i teologisk kompetens.

– Om man har presentationsval skulle det medverka till att man kan överväga andra önskemål än stiftets, men jag är inte säker på att det skulle förändra så mycket. Sammansättningen i biskopskollegiet ändras ju ändå hela tiden.

Fakta: Översyn av biskopsval

Kyrkomötet gav kyrkostyrelsen i uppdrag att genomföra en översyn av processen kring nominering och val av biskopar.

Den promemoria som Gunnar Edqvist nu har lämnat bygger bland annat på en enkät där stiftsledningarna svarat på frågor utifrån de biskopsval som genomförts de senaste tio åren.

Översynen har nyligen gått på remiss till bland andra stiften och ett urval församlingar och pastorat. Remisstiden går ut den 17 april. Det blir därefter kyrkostyrelsen som beslutar om man vill föreslå något i skrivelse till kyrkomötet utifrån promemorian.

Fler idéer om bättre biskopsval i Svenska kyrkan

När beslutet om ny kyrkoordning skulle tas fanns det förslag om att Svenska kyrkan skulle låta en nationell instans besluta vem som skulle bli biskop. I centralstyrelsens (föregångaren till kyrkostyrelsen) förslag till ny kyrkoordning 1999 ville man att den kommande kyrkostyrelsen skulle utse en av de tre kandidater som hade fått flest röster i stiftets biskopsval.

Centralstyrelsen ansåg att en sådan tillsättning bäst skulle uttrycka att biskopen var biskop för hela Svenska kyrkan, inte bara för sitt stift. Elva stift och biskopsmötet stödde förslaget, men kyrkomötet röstade för utredningsförslaget, att valet i stiftet skulle vara direkt avgörande.

Ordningen för biskopsval har tidigare förändrats vid flera tillfällen:

Länge valdes biskop enbart av präster och domkapitel. Vid ärkebiskopsvalen hade även det akademiska konsistoriet och professorerna vid Uppsala universitet rösträtt ända fram till 1934.

Från det första kyrkomötet 1868 fördes diskussioner om lekfolkets deltagande. 1953 tillsattes en statlig kommitté för att se över biskopsvalen.

1957 lade Biskopsvalskommittén fram sitt förslag som poängterade att prästerna och lekfolket hade ett delat ansvar i frågan. De som ville att prästerna skulle behålla inflytandet över biskopsvalen såg en risk för politisering av valen.

Den nya lagen infördes 1967 och gav domkapitlets ledamöter, präster och elektorer för stiftets lekfolk rätt att rösta.

Nära hälften av alla röstberättigade blev lekmän.

Hela 1900-talet ut beslutade regeringen när ett biskopsval skulle hållas. Vid biskopsvalet fick varje röstande föra upp tre namn på sin valsedel och de fick i fallande ordning en hel, en halv och en tredjedels röst. Regeringen utnämnde en av de tre kandidater som fått flest röster till biskop.

2005 utvidgades valmanskåren i Visby stift, som ansvarar för Svenska kyrkan i utlandet. De som är anställda som präster eller diakoner för utlandsförsamlingarna har fått rösträtt, och lika många elektorer från utlandsförsamlingarna.

2009 fick diakoner rösträtt i biskopsvalen.

Så utses biskoparna i övriga Norden

Danmark

Nominering. Den danske folkekirke består av tio stift i Danmark och ett på Grönland. Det är Kirkeministeriet som utlyser biskopsval men det är de röstberättigade som kan nominera en biskopskandidat.

Röstberättigade. I Danmark är fler lekmän än präster röstberättigade eftersom inte bara alla präster i stiftet får rösta, utan även alla medlemmar i menighetsråden, ungefär motsvarande församlingarnas kyrkoråd. En kandidat kan nomineras av minst 75 och högst 150 av de röstberättigade. Det krävs också att kandidaten själv, skriftligen, intygar att han eller hon vill bli biskop.

Val. I Danmark röstas sedan biskoparna fram på liknande sätt som i Sverige, genom en eller eventuellt två valomgångar.

Vigning. Kyrkoministern nominerar vinnaren, biskopen utnämns av drottningen och vigs sedan i en gudstjänst där stiftets kyrkorådsmedlemmar, präster och folkekirkens övriga biskopar deltar. 

Finland

Nominering. Den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland har nio stift, men biskoparna är tio. Åbo ärkestift har två biskopar. De röstberättigade kan nominera en biskopskandidat, om 30 röstberättigade går ihop och bildar en valmansförening. Kandidaten måste vara prästvigd i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.

Röstberättigade. De röstberättigade i biskopsvalen i Finland är en grupp som till hälften består av stiftets präster och till hälften av lekmän. Under våren ska till exempel Borgå stift, det stift i Finland som utgörs av församlingarna med en svenskspråkig majoritet, välja ny biskop. I Borgå finns 350 präster och totalt har 700 personer rösträtt i valet.

Val. Om ingen av kandidaterna får mer än hälften av de avgivna rösterna i den första omgången ordnas en andra valomgång. Biskopsvalet är klart när domkapitlet fastställt valresultatet.

Vigning. Den nya biskopen vigs av ärkebiskopen.