Startpunkt för Maria i svenskkyrklig kontext

Jungfru Maria och Jesusbar- net, utsnitt ur målning där även den heliga Birgit- ta ursprungligen finns med.

"Hagberg avfärdar idealiserandet av henne som ett abstrakt, ouppnåeligt kvinnoideal, liksom tendensen att se henne som ett feminint komplement till Gud", skriver Carl Sjösvärd Birger i sin recension.

”Var hälsad, Herrens moder, o Maria! Högtlovade på jorden, o Maria! […] Salig, salig, salig Maria!” (Svenska psalmboken, psalm 480, första versen).

Med dessa ord kan vi sjunga ur 1986 års psalmbok. Men hur kan vi förstå Jesus mor Maria och vilken betydelse kan hon ha i Svenska kyrkan i dag? Det är frågor som Markus Hagberg aktualiserar med denna uppdaterade upplaga av en sedan länge slutsåld bok.

Ämnet är inte utan laddning. De uttryck för fromhetsliv förknippat med Maria som är högst le- vande i stora delar av den världs- vida kyrkan har i Svenska kyrkan under långa tider varit kontroversiellt. Skälet till denna laddning tycks komma av att man kastade ut barnet (eller kanske rättare sagt hans mor?) med badvattnet i reformationens svall- vågor.

Martin Luther själv hade inget emot att människor bad om Marias förbön, så länge som bilden av henne inte skymde Kristus. ”Hon gör intet, Gud gör allt” skriver Luther i sin kommentar till Marias lovsång och fortsätter: ”Man må anropa henne om att Gud för hennes skull skall giva och göra vad vi ber om, på samma sätt som man också anropar alla andra helgon, men så att verket alltid skall vara helt och hållet Guds.” (Marias lov- sång, Martin Luthers tolkning av Magnificat, Proprius, 2017).

För den som har denna nyktert evangeliska hållning klar för sig är det ganska okomplicerat att ställa sig öppen för de perspektiv som Hagberg vill visa i sin bok.

Läsaren får ta del av hur Maria har lyfts fram på olika sätt i väst- kyrklig tradition. Hagberg avfärdar idealiserandet av henne som ett abstrakt, ouppnåeligt kvinnoideal, liksom tendensen att se henne som ett feminint komplement till Gud.

Avgörande för hennes plats i vårt fromhetsliv är i stället inkarnationen som historiskt faktum. ”No Mary, No Jesus” som Moder Teresa uttryckte det.

Det är på sakramentalteologisk grund som Maria kan ha en särskild betydelse för oss, i relation till mässans firande som kyrkans innersta centrum.

Boken är välskriven med en populärvetenskaplig ton. En av bokens styrkor är att den inte är en tung akademisk undersökning utan en översikt avsedd att nå ut till en bred läsekrets.

Om sedan något av innehållet uppfattas vara spetsigt formulerat eller att alla läsare inte håller med om författarens argument – det är en helt annan sak.

Men för den som vill förstå hur man med anknytning till en bredare kyrklig tradition kan motivera Marias plats i svenskkyrklig kontext och fromhetsliv är denna bok en utmärkt startpunkt.

Carl Sjösvärd Birger

Fakta: