Stiftsgården lägger ner - pastoratets ungdomar flyttar in

Den gamla prästgården i Skellefteå tillhör stiftsgården. Nu kommer det återigen att nyttjas av Skellefteås pastorat. Foto: Emma Berkman

Stiftsgården i Skellefteås personal har varslats. Vid årsskiftet lägger konferens- och hotellverksamheten ner. I stället ska Skellefteå pastorat hyra in sig i lokalerna.

Försvagad ekonomi har lett till att Stiftsgården i Skellefteå lägger ner sin konferens- och hotellverksamhet vid utgången av 2024. Lokalerna kommer dock inte att bli tomma länge. Efter årsskiftet blir Skellefteå pastorat ny hyresgäst.

Lismarie Bengtsson

– Det är alltid svårt att ta beslut när man måste lägga ner och det drabbar människor. Samtidigt får man vara glad över att det finns någon som kan ta vid, att gården blir kvar inom kyrkan och får en framtid. Så sorgen och glädjen vandrar tillsammans, säger Lismarie Bengtsson, ordförande i stiftelsen Luleå stifts stiftsgård i Skellefteå.

Stiftelsen har drivit gården sedan 1964. I dag finns här restaurang, hotell, vandrarhem och konferenslokaler. Att allt detta nu försvinner innebär att de nio anställda på stiftsgården har varslats.

Förändrat landskap efter pandemin

Lismarie Bengtsson säger att stiftelsens ekonomi har varit instabil en längre tid.

– Det började med pandemin. Den förändrade mycket med kurser och konferenser och vi har mycket mer digitalt. Alla samhällets landskap har ju förändrats, så de som brukar vara på gården, och kyrkan är den stora delen, har också förändrats.

Stiftelsen kommer att fortsätta att äga och förvalta gården. Att det blir just Skellefteå pastorat som tar över lokalerna är passande, säger Lismarie Bengtsson, eftersom stiftsgården från början var prästgård i Skellefteå landsförsamling.

– På det sättet, när pastoratet nu hyr den och med den verksamhet det vill bedriva, så är gården tillbaka till sin första ruta.

Ungdomsverksamheten har redan flyttat in

Det var ett enhälligt kyrkofullmäktige som i veckan klubbade igenom att hyra in sig på stiftsgården, säger kyrkoherde Ulrika Markgren.

Ulrika Markgren

– Det här är en plats som ligger mitt i vårt pastorat. Den är belägen mitt emellan vår kyrkogård och vår stora landskyrka, som någonstans är vaggan i hela vårt pastorat. Utifrån det har vi pratat om vad den här typen av lokaler skulle kunna öppna upp för möjligheter.

Under hela hösten pågår konferensverksamheten som tidigare på stiftsgården. Men redan nu har delar av pastoratets ungdomsverksamhet flyttat in i en del av gården.

– Det finns fördelar med att lägga en ungdomsverksamhet som är fem församlingars arbete på en plats som inte någon blir egentlig ägare till, utan det blir ett vi, säger Ulrika Markgren.

Vill skapa en öppen och tillgänglig miljö

När pastoratet tar över hela gården är planen att pastoratets konfirmander ska kunna förlägga läger i stiftsgårdens vandrarhemsdel. Konferensutrymmen kommer att bli användbara för kyrkofullmäktige och kyrkoråd. Stiftsgården ska också få en diakonal roll med ekonomisk rådgivning och samtalsmottagning.

– Vi är en kyrka som lever i förändring. Pastorat blir mer och mer vanligt. Under min tid som kyrkoherde har jag känt ett behov av att hitta ett nav som blir ett gemensamt vardagsrum föra hela pastoratet. Tanken är att alla församlingar ska känna att de kan göra saker på stiftsgården. Vi hoppas att det ska förstärka både det lokala arbetet och det gemensamma, säger Ulrika Markgren.

Ambitionen är att det hela tiden ska finnas människor på stiftsgården, så att den alltid är tillgänglig.

– Det ska vara en mötesplats på bredden, ett öppet hus och en öppen miljö för alla människor som bor i eller besöker Skellefteå.

Foto: Stiftgården

Fakta: Stiftsgården i Skellefteå

Byggs som prostgård 1802.

Används först av svenska officerare och sedan ryska under kriget 1809.

Under nödåren på 1860-talet kokades stora grytor soppa varje dag på gårdsplanen till svältande.

Prästen Simon Brandell bor i prostgården 1875-1895, som då blir centrum för väckelsen i bygden.

När tanken på en stiftsgård i Luleå stift föds väljer församlingen att låta prostgården bli stiftsgård.

Midsommaren 1964 invigs stiftsgården av biskop Ivar Hylander.

Källa: Lars Jonsson