Storkyrkan firar nationaldagen i solidaritet med Ukraina

Under hela nationaldagen samlar församlingen in pengar till hjälporganisationen Help Ukraine Gothenburg (HUG). Foto: Getty

Stockholms domkyrkoförsamling firar traditionellt Sveriges nationaldag den 6 juni med gudstjänst, musik, barnkörer och samvaro. Men i år får sker firandet mot bakgrund av en orolig omvärld.

- Omvärldsläget gör att vi firar vår nationaldag med särskild tacksamhet över att få leva i ett fritt och öppet land. Vi firar därför vår nationaldag i solidaritet med Ukrainas kamp för självständighet, säger Jonas Eek, domprost i Stockholms domkyrkoförsamling.

Under hela nationaldagen samlar församlingen in pengar till hjälporganisationen Help Ukraine Gothenburg (HUG). Denna organisation, grundad av ukrainare i Göteborg, har under 2023 skickat över 150 lastbilar med mat, mediciner och byggmaterial till ett värde av över 80 miljoner kronor till Ukraina. Även 31 ambulanser har levererats som en del av hjälpen.

HUG gör skillnad

Stockholms domkyrkoförsamlings kyrkoråd har beslutat att regelbundet samla in kollekt till HUG:s verksamheter.

-Med kriget i Ukraina påminns vi om att det fria samhället inte är en självklarhet. En nationaldag i en fri nation är väl värd att fira och genom HUG:s arbete ser vi hur vi kan göra skillnad, fortsätter Jonas Eek.

Fakta: Program

Program för dagen:

Kl. 11: Inledningsgudstjänst med gosskören, högtidstal av Kristina Ljunggren, och musik av Martin Blomquist på orgel.

Kl. 13: Orgelkonsert med nationaldagsmusik av Martin Blomquist.

Kl. 15: Röster i Valven – en dramatiserad visning av Storkyrkan med Sabina Koij, Kristina Ljunggren, Ulf Lindgren, och Martin Blomquist (orgel).

Jonas Eek, domprost i Stockholm, höll för en tid sedan tal utanför den ryska ambassaden. Foto: Marcus Gustafsson