Svenska kyrkans dialogprojekt ska inte undgå granskning

Sameh Egyptson Teol. Dr. i Interreligiösa relationer
Foto: TT

Vad hände med granskningen av Svenska kyrkans samtals- och samarbetspartners?

Det som kallas ”religionsdialog” mellan Svenska kyrkan och islamistiska samfund borde ha nått vägs ände under Almedalsveckan 2024 efter tre decenniers fruktlösa samtal. Vid tidningen Dagens paneldebatt 2024-06-27: “Från antisemitism och islamofobi till grannskap och samexistens – går det?”, fanns egendomligt nog inte en enda representant från de sex islamiska trossamfunden inom Islamiska samarbetsrådet (ISR) i Sverige. Representanten för Stockholms judiska församling, rabbin Ute Steyer, konstaterade, att efter Hamas attack mot judar i Israel den 7 oktober 2023, har judiska församlingar också upplevt ett totalt sammanbrott av det interreligiösa samarbetet med muslimska parter i Sverige.

Ärkebiskop Martin Modéus var samtidigt tydlig med, att majoritetssamfundet Svenska kyrkan har ansvar och ”skyldighet att bereda plats och hjälpa andra interreligiösa trossamfund och trosinriktningar”. Martin Modéus intervjuades även på Expressens scen 2024-06-26, där ärkebiskopen tyckte att böneutrop ”har en plats och det måste vi så att säga lära oss att det är någonting som finns i Sverige och det bidrar till rikedomen i Sverige.”

Det är oklart vad ärkebiskopen menar med böneutrop, som faktiskt sker inomhus i moskéer dygnet runt för moskéernas medlemmar. Om Martin Modéus menar, att böneutrop ska ske utomhus från minareter med högtalare fem gånger per dygn enligt islamister, bör ärkebiskopen klargöra om det är hans personliga politiska uppfattning eller kyrkans.  Enligt min erfarenhet ogillar många muslimer denna tanke.

Ärkebiskopens uttalanden under Almedalsveckan 2024 sker efter med Folkbildningsrådets avslöjande 2023-12-05, att Svenska kyrkans samarbetspartner, Ibn Rushd Studieförbund,  brustit i efterlevnaden av grundläggande demokratiska värderingar och främjat antidemokratisk verksamhet. Studiematerial har förekommit som är oförenligt med statsbidragsvillkoren och svensk lag.

Ibn Rushd är de facto ett resultat av vad Svenska kyrkans ledning anser gällande ”ansvar mot andra interreligiösa trossamfund”. Folkbildningsrådet godkände nämligen Ibn Rushd Studieförbund 2008 efter ett femårigt samarbetsavtal 2003–2007 med det kristna Sensus studieförbund. Sedan dess har Ibn Rushd bedrivit antidemokratisk verksamhet med Svenska kyrkans goda minne. Trots alla avslöjanden och varningar fortsätter Svenska kyrkan envis sina ”dialogprojekt” med Ibn Rushd och motsvarande islamistiska organisationer.

Mediakanalen Islamologiskt på YouTube sände ett inslag 2024-04-30, där Svenska kyrkans favoritimam, Salahuddin Barakat i Malmö, beskrev svenska värderingar som ”skräpvärderingar” i jämförelse med den islamiska människosynen som förmedlas av imamer. De här två exemplen visar att något har gått snett med det som kallas religionsprojekt.

I min avhandling, ”Global politisk islam? Muslimska brödraskapet och Islamiska förbundet i Sverige” 2023, analyserar jag människosynen hos Svenska kyrkans islamiska samarbetspartner. Avhandlingens slutsats bekräftas av imamen Barakats människosyn och Ibn Rushds antidemokratiska studiematerial. Enligt avhandlingen bedriver Svenska kyrkan en destruktiv typ av ”religionsdialog” som erbjuder islamister en ekonomisk och politisk plattform för att påverka vårt demokratiska samhälle i en antidemokratisk reaktionär riktning.

Denna naiva och irrationella samverkan bör upphöra omedelbart. För varje plats som Svenska kyrkan bereder för de antidemokratiska islamistiska krafterna, växer separatism, antisemitism, kvinnoförakt och hat mot majoritetssamhällets demokratiska människosyn. Kyrkans dialogprojekt bidrar samtidigt till att flera svaga muslimska grupper förtycks av teokratiska och patriarkala aktörer. Rasister och främlingsfientliga aktörer får härmed felaktig bekräftelse på att invandrare, som kollektiv har en reaktionär människosyn som strider emot svenska värderingar.

Kyrkans Tidnings opinionschef, Jonas Eek, välkomnar på ledarsidan 2023-02-23 granskningar som belyser vilka de samarbets- och samtalspartner man har ytterst representerar. Detta gäller särskilt projekt som Svenska kyrkan själv initierar och finansierar. Det är drygt 17 månader sedan Eeks ledarartikel publicerades, men vi har inte sett någon reaktion från Svenska kyrkan. Har kyrkan struntat i Eeks uppmaning? En fortsättning där Svenska kyrkan bereder plats för antidemokratiska krafter under täckmanteln religionsdialog, speglar enligt min mening inte de kristna eller de demokratiska värderingar som kyrkan vilar på. Eftersom denna destruktiva samverkan saknar förankring hos kyrkans medlemmar och kyrkomöten ligger ansvaret på kyrkostyrelsen.

Sameh Egyptson
Teol. Dr. i Interreligiösa relationer

Taggar:

Religionsdialog

Hans Rochester
Kan bara konstatera att jag till fullo delar Egyptsons inlägg som på ett klargörande sätt beskriver kyrkoledningens naivitet. Finns inget skäl ö h t att ha en dialog med en ideologi som föraktar demokratiska värderingar och som spridits med svärd. Dialog är inget som uppskattas av en religion som anser sig ha patent på sanningen och eftersträvar världsherravälde.