Uppdaterad.
Efter betygsnämndens beslut, där avhandlingen godkändes med två röster mot en, kan Sameh Egyptson nu titulera sig doktor i teologi.
Det är få avhandlingar som får helsidor i Dagens Nyheter innan ens disputationen har genomförts. Men Sameh Egyptsons ”Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige” har redan före fredagen varit föremål för ett antal reportage och en het debatt.
Egyptson försvarade sin avhandling på Lunds universitet inför en ovanligt stor publik. Kritiken har varit hård både före, under och efter disputationen.
Sameh Egyptsons tes är att Muslimska brödraskapet, en islamistisk rörelse med rötterna i Eqypten, har nästlat sig in i svenskt samhällsliv - i partier, skolor och studieförbund.
Sameh Egyptson har tidigare bland annat kritiserat Svenska kyrkan för att låta sig utnyttjas av islamiska fundamentalister i religionsdialogens namn.
Pekas ut med namn
I avhandlingen pekar Egyptson ut Islamiska förbundet i Sverige, Stockholmsmoskén och studieförbundet Ibn Rushd, som en del av ett nätverk som har ideologiska kopplingar till Muslimska brödraskapet.
– Moskén och det islamiska centret där fungerar som ett högkvarter för Muslimska brödraskapet i Sverige, säger Sameh Egyptson till Dagens Nyheter.
Något som imanen Mahmoud Khalfi kraftfullt bestrider i en intervju med tidningen.
Flera personer pekas ut med namn i avhandlingen – utpekanden som enligt forskaren själv utgår från offentliga handlingar.
Socialdemokrater bjöd in muslimer
En central del av avhandlingen är en beskrivning av hur politiska partier öppnat upp för muslimer som har sin lojalitet hos Muslimska brödraskapet. Broderskapsrörelsen, som senare blev Socialdemokrater för tro och solidaritet, figurerar flera gånger i texten. Det berättas bland annat om hur broderskapare mötte muslimer från Sveriges muslimska råd för att diskutera hur muslimer skulle kunna välkomnas in i Socialdemokraterna.
Peter Weiderud, socialdemokratisk ledamot i kyrkomötet, var åren 2005 till 2015 ordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet. Han har själv haft kontakt med Sameh Egyptson när Egytpson ville ha material till sin forskning. Peter Weiderud menar att avhandlingen innehåller flera faktafel och att det finns en tendens att bortse från information som inte stärker den bild som Egyptson vill ge.
– Jag förstod tidigt att det var svårt att prata med forskaren Sameh Egyptson. Jag såg ingen forskare i de samtal vi hade, jag såg en väldigt engagerad människa utifrån sina erfarenheter gentemot det som han beskriver som islamism, säger Peter Weiderud.
Har blivit hotad för vänskap med muslimer
Som politiskt aktiv har Peter Weiderud blivit hotad och utsatt för skadegörelse med motivet att han är “muslimvän”. Peter Weiderud är namngiven flera gånger i avhandlingen och han menar att avhandlingar som Sameh Egyptsons kan kan ge legitimitet till våldsverkare och extremister.
– Det är allvarligt att den har släppts fram, att det publiceras den här typen av slarv, faktafel eller tendensiösa beskrivningar. Det är inget gott betyg för teologen i Lund. Vi som på något sätt beskrivs att gå ondskans ärenden i någon mening, det blir självklart en utsatt situation.
Att Peter Weiderud skulle ha hjälp extremistiska islamister att få makt inom politiken i Sverige känner han inte igen sig i.
– Islamister i den meningen har jag absolut inte hjälpt en millimeter. Men fromma muslimer som vill engagera sig politiskt utifrån sin tro för att skapa ett bättre samhälle, det har jag självklart medverkat i och det tänker jag fortsätta medverka i oavsett var Sameh Egyptson skriver, säger han.
I en kort intervju med tidningen Sändaren svarade Sameh Egyptson på kritiken inför disputationen.
- Alla får läsa avhandlingen själva. Jag pekar inte ut, jag bara presenterar dokument och det är stoffet som pekar ut dem. Alla källor finns med i avhandlingen, säger han.
Svenskkyrkligt dialogprojekt får kritik
Tillsammans för Sverige, en verksamhet på Fryshuset i Stockholm som enligt deras hemsida har inriktning på interreligiös vägledning och utbildning bland unga med syfte att motverka främlingsfientlighet, rasism och extremism, kritiseras också i avhandlingen. En präst från Svenska kyrkan och en imam från Islamiska förbundet har varit anställda i projektet.
I avhandlingen påstås imamen, som beskrivs som en av de viktigaste deltagarna i dialog med Svenska kyrkan, sprida dubbla budskap och använda begreppet dialog som en täckmantel för att kunna sprida Muslimska brödraskapets idéer.