När Svenska kyrkans twitterkonto la ut en text och en bild på Jesus som suktar efter taco blev reaktionerna starka. Nätprästen Charlotte Frycklund tycker att humor är ett väldigt bra sätt att prata om Gud men det ska inte provocera.
”När det ÄNTLIGEN är #tacofredag” stod det i inlägget som publicerades tillsammans med en rörlig bild på Jesus i fredags.
Bland annat består kritiken i att kyrkokansliet med inlägg som detta "allienerar sig allt mer från församlingarna" eller destruerar sitt varumärke genom "total infantilisering".
visar nivån o destruerar sitt "varumärke". Släck ned kyrkokansliets https://t.co/80ZvyjB0cz infantilisering. #@svenskakyrkan #svenskakyrkan
— Annika Borg (@AnnikaBorg1) 29 oktober 2017
Kulturskribenten Sofia Lilly Jönsson gör jämförelsen att stora synagogan i Stockholm skulle "lägga ut en tweet efter sabbat med, tja, Mose ätande en räkmacka? Grävande en stor grop?".
Föreställ er stora synagogan i Sthlm lägga ut en tweet efter sabbat med, tja, Mose ätande en räkmacka? Grävande en stor grop?
— Sofia Lilly Jönsson (@sofialjo) 30 oktober 2017
Hon utvecklar också sin kritik i en kommentar i Svenska Dagbladet.
Professorn Henrik Anckarsäter skriver att "detta tihi-tilltal är knappast överensstämmande med något i Skriften" och att han som lekman är tagen över att behöva "förklara det olämpliga i detta" för Svenska kyrkans twitterkonto.
Liknande reaktioner hördes när Svenska kyrkans twitterkonto la upp en jämförelse mellan fidget spinners och treenigheten i somras.
Flera har blivit upprörda, hur resonerar ni rent pastoralt när ni twittrar?– Vi försöker ha ett bedjande konto, en konto som kan spränga in bibelord i allt annat man har på Twitter. Sedan försöker vi twittra ut det som görs i kyrkan men också följa med i det vi brukar kalla människoåret; kanelbullens dag, fredagsmys, dags att gå hem från jobbet, sådant som fyller vår vardag. Sätta ord på det och visa att Gud finns med även i det, säger nätprästen Charlotte Frycklund.
– Humor är ett väldigt bra sätt att prata om Gud.
Ni får reaktioner på allt möjligt men de verkar vara som mest när ni försöker skoja till det. Varför är det så tror du?
– Jag tror att något händer i huvudet på oss när vi skämtar, det kan utmana någon att tänka nytt, skulle Jesus gilla fredagsmys? Och om man blir sårad så har det ändå hänt någonting, att man tänker "så tycker inte jag, jag tycker man bör hålla Gud i högtid och högaktning" och då kan man börja fundera på "varför känner jag så?"
Ja en del blev upprörda av inlägget och andra roade...
– Det är viktigt att vi får utmana oss, inte provocera så folk blir sårade för då har vi gjort fel och det måste vi ta till oss och tänka på. Men vi ska utmana människor att tänka på sin Gudsbild, det är jätteviktigt för kyrkan.
Blir det en krock mellan språket vid exempelvis gudstjänster och språket på sociala medier?
– Jag vill inte tänka på det som en krock, inget språk som vi har på vår jord kan fånga in Gud. Gud är mycket större. Men alla språk kan ge oss någon bild av Gud. Sanningen om Gud kan bo i vårt liturgiska gudstjänstspråk, en sanning om Gud kan bo i den Gud som sitter med oss i sorgens mörker och håller oss i handen. Och jag tror på en Gud där en del av sanningen kan bo i flamset, glädjen och det gemensamma skrattet.
Charlotte Frycklund säger att varje enskild människa inte behöver höra om Gud på alla de här språken men att alla människor har några språk som låser upp något i dem.
– Vi vill inte göra någon ledsen men däremot tror vi att vi behöver många språk och många uttryckssätt för att prata om Gud. För mig personligen så har humor varit något som verkligen räddar ur bråddjupen och det som är svårt.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.