Varje år får de drygt 400 anställda på kyrkokansliet i Uppsala göra en medarbetarundersökning som berör allt från den fysiska arbetsmiljön till om arbetet känns meningsfullt. Årets undersökning ger en ganska ljus bild av verksamheten, då de som svarat ger positiva svar på centrala frågor.
Upplever en större mening
Till exempel upplever 85 procent att arbetet är meningsfullt, och 77 procent tycker att stämningen är bra på den egna enheten.
– Den som väljer att arbeta på kyrkokansliet kan uppleva att det finns en större mening att jobba där än på ett vanligt jobb, att det är betydelsefullt att arbeta i kyrkan och att kyrkans roll i samhället är viktig. Jag tror att den gemensamma värdegrunden och uppgiften som kyrkan har gör att vi får positiva svar, säger Ann-Marie Silokangas Belin, som är HR-chef på kyrkokansliet.
Hon pekar på att de senaste åren på många sätt varit omtumlande för personalen. Pandemin tvingade människor att arbeta hemifrån, kyrkans ekonomiska situation skapar osäkerhet och nu är personalen dessutom utlokaliserad till andra lokaler medan Kyrkans hus renoveras.
– Att vi ändå rört oss i positiv riktning tycker jag är starkt, säger hon.
Undersökningen visar även svaga punkter
Hon tror att utvecklingen bland annat kan bero på att ledningen och chefer satsat ännu mer på kommunikation under pandemin, då man inte längre kunde mötas på plats.
– Våra chefer har dragit ett stort lass genom att ha tätare dialog och bygga team, säger hon.
Men undersökningen visar också på svaga punkter. En sådan är det något paradoxala faktum att trots att de anställda trivs så skulle de inte rekommendera andra att söka jobb på kansliet. Endast 28 procent svarar att det är mycket troligt att de skulle göra det. Och endast 43 procent menar att framtiden för kyrkokansliet ser positiv ut.
– Det kan finnas en oro kopplat till kyrkans minskande medlemstal, och att vi behöver se över hur kansliet arbetar. Man kan tänka att jag trivs i dag, men jag vet inte hur det ser ut om fem år.
Missnöje över samarbete mellan avdelningar
Hon tror inte det finns några enkla svar för att öka tryggheten inför framtiden.
– Min personliga åsikt är att det ändå kan vara bra att prata om det, även om man inte har alla svar, säger hon.
Ett annat område där det verkar finnas ett missnöje är hur samarbetet mellan avdelningar fungerar. Endast 35 procent tycker att det fungerar bra.
– Det kan ju vara så att under pandemin så jobbade man tajtare i den egna gruppen, men eftersom man inte var på plats så träffade man inte andra från andra avdelningar i korridoren eller vi fikaborden. Sådana möten är viktiga, och därför pratar vi om att skapa ett aktivitetsbaserat kontor, där man inte sitter i avdelningar, säger hon.
Behöver jobba vidare på kommunikationen
En punkt som förbättrats kraftigt, men som ändå är jämförelsevis låg, är de anställdas syn på ledningens kommunikation. 48 procent tycker att den är öppen och ärlig.
– Vi är glada över förbättringen, för den visar att vi gjort något rätt. Men det är ett område som ledningsgruppen får jobba vidare med. Vi är nöjda med resan men inte resultatet.