Tusse skänker signerad dalahäst till fastekampanjens nätauktion

"Vi ser potential i Tradera", säger insamlingschef Eva Pérez Järnil. Melodifestivalvinnaren Tusse Chiza har skänkt en egenmålad dalahäst och två tröjor. De ska säljas på Traderas nätauktion till förmån för fastekampanjen. Foto: Ikon, Västerås stift

Act Svenska kyrkans fastekampanj samarbetar i år med auktionssajten Tradera. Hittills har auktionerna dragit in 135 000 kronor, säger insamlingschef Eva Pérez Järnil.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

9 kr per månad i tre månader

Få tillgång till alla på sajten (ord pris 125 kr/mån) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
"Vi ser potential i Tradera", säger insamlingschef Eva Pérez Järnil. Melodifestivalvinnaren Tusse Chiza har skänkt en egenmålad dalahäst och två tröjor. De ska säljas på Traderas nätauktion till förmån för fastekampanjen. Foto: Ikon, Västerås stift

– Många församlingar är där och auktionerar ut allt från visningar av kyrktorn och lunch med prästen till fantastisk fina handarbeten. Det är mycket hantverk som ligger ute, säger Eva Pérez Järnil.

Själv tycker hon att ett par handstickade vantar med Jesusmotiv är väldigt fina.

– Mest eftertraktad är nog Ärkebiskopens kaffeservis som ligger ute till på söndag.

Budgivningen för den är uppe i 11 000 kronor. Snart går det även att hitta en egenmålad dalahäst och två signerade tröjor av melodifestivalvinnaren Tusse Chiza på auktionssajten.

Dalahästen målade han när han deltog i Västerås stiftskonfirmanddag förra helgen.

– Det känns otroligt viktigt att vi alla försöker att förändra världen till det bättre. Den här auktionen är ett sätt att göra det på. Det viktigaste är att vi gör det tillsammans, säger Tusse Chiza i ett pressmeddelande från Act Svenska kyrkan.

På torsdagens förmiddag hade 117 000 kronor samlats in via auktionssajten och det pågick över 130 auktioner. På fredagens morgon hade 135 000 samlats in. Men totalt är Act:s fasteinsamling uppe i 11,5 miljoner.

– Tradera är en helt ny satsning som vi är glada över och ser potential i. Vi kommer att fortsätta med den även efter pandemin. Men den utgör en väldigt liten del av fastekampanjen, men alla delar tillsammans räknas, säger Eva Pérez Järnil.

Förra året påverkades ungefär halva fastekampanjen av pandemin. Insamlingen då landade på 24,5 miljoner kronor. Det är ungefär 6 miljoner mindre än året innan coronaviruset slog till.

– I år påverkas hela fastekampanjen men samtidigt har församlingarna hunnit ställa om. Det är mycket kreativitet och saker som händer i församlingarna. Jag hoppas och tror att det finns goda chanser att nå samma summa som förra året.

En trend som blev synlig under julen och som nu fortsatt är att privata givare ger mer. Flera har gett gåvor på 100 000 kronor eller mer. 

– Många känner stort engagemang och har tagit till sig det här budskapet att pandemin tvingar många till extrem fattigdom och hunger. 

Formellt avslutas kampanjen söndagen den 28 mars.

– Men vi fortsätter att räkna in resultatet en månad efter slutdatum. Församlingarna behöver till exempel få tid till att rapportera in. Mycket kan hända i slutet.

Ärkebiskopens servis, en promenad med biskop Åsa Nyström och t-shirt signerad av Tusse, till salu för Act Svenska kyrkan på Tradera. Foto: Skärmdump

Fakta: Fastekampanjen 2021

Act Svenska kyrkans fastekampanj heter i år "Under samma himmel".

Pengarna går till att minska den extrema fattigdom som ökat under coronapandemin.

Fasteaktionen började den 14 februari och avslutas den 28 mars.