Under mars till mitten av maj fick gudstjänster inte firas. I stället gjordes videoproduktioner som sändes via hemsida, facebook och youtube.
I brist på fysiska möten ringde församlingen upp samtliga medlemmar under den nedstängda perioden, 330 hushåll, vilket uppskattades.
– De vi inte nådde per telefon fick en hälsning via posten. Trots att vi får fira begränsad gudstjänst i kyrkorummet igen så har vi ambitionen att på nytt nå ut personligen till alla medlemmar under tiden kring jul och nyår, då flera lever i en sorts självvald och ansvarstagande karantän.
Vilka utmaningar har ni haft?
– Allmänt sett så är kravet på flexibilitet den största utmaningen. Man måste planera, men samtidigt vet man att all planering kan kullkastas med mycket kort varsel om nya beslut kommer. Sådant har hänt hela tiden, men vi har lyckats anpassa oss. Till exempel hade vi helt gjort om konceptet för en publik julbasar, med enkelriktade linjer genom lokalerna, begränsat insläpp och skyddsskärmar, när även den möjligheten stängdes.
Vad gjorde ni då?
– Då fick vi fokusera på lösningar via webben. Vi i personalen har ingen sådan kompetens och vi hade inte möjlighet att köpa in den tjänsten heller. Då fick vi hjälp av en volontär som tillsammans med några andra hjälpte oss.
– De tekniska utmaningarna har varit stora, som att med enkla medel och med kort varsel producera och videoredigera gudstjänster och andakter.
Per Edler lyfter också fram de ekonomiska utmaningarna som pandemin skapar.
– När vi inte har några fysiska gudstjänster blir kollekten mindre. Just nu är vi inne i basarmånaden som är årets största inkomstkälla. Vi kommer naturligtvis att gå ur detta med ett stort underskott jämfört med budget, även om vi gjort en webb-butik för vårt julmarknadsmaterial.
Även administrativa utmaningar har funnits.
– Vi hade inte tillstånd för webb-försäljning. Enligt kommunens vanliga ordning skulle tillståndet ta åtta veckor, men kommunen såg vår nöd och snabbehandlade ärendet så att tillståndet gavs redan i mitten av november.
Per Edler säger att Utlandskyrkan ofta har medarbetare som är flexibla generalister, vilket är tur eftersom en sådan här situation kräver att både personal och frivilliga är beredda att tänka nytt och gå in i nya uppgifter, säger han.
Vad har fungerat bra och dåligt?
– Det mesta har fungerat över förväntningarna och vi är stolta över hur vi lyckats lotsa oss igenom detta. Videogudstjänsterna har dessutom nått långt utanför de kretsar som annars har möjlighet att besöka oss. Vi kommer därför, oberoende av coronaregler, att dela vissa gudstjänster via sociala medier även i fortsättningen.
– Körer är en viktig del av varje kyrkas verksamhet. Det är kanske det som har varit svårast att upprätthålla. Övning via nätet är inte lätt, men gemenskapen har bevarats i körerna genom zoom. De körmedlemmar som känt sig trygga med att leda psalmsången solo har gjort det vid våra gudstjänster i kyrkan. Allmän unison psalmsång är nämligen inte tillåten i Hamburg nu under pandemin.
Vad gäller kyrkorådsarbetet, säger Per Edler, blir man lätt tvungen att prioritera akuta frågor istället för långsiktiga perspektiv. "Men det ligger i sakens natur".
Hur skulle du beskriva sättet som ni har jobbat på? Vad vill ni bära med er till Svenska kyrkan i Sverige, som vi kan ha nytta av att tänka på nu när vi gått in i tuffare nedstängning?
– Nyckelorden är flexibilitet, idealitet och mod. Utan hängiven personal och många frivilliga så hade det här inte varit möjligt. Och modet måste vara större än rädslan för att göra fel. När alla gör något som är helt nytt måste man få prova sig fram och inte behöva skämmas om första försöket