Fagersta pastorat har bedrivit begravningsbyrå i omkring 18 år. Denna erfarenhet kan nyttjas i franchiseavtal för att hjälpa andra pastorat som går i samma tankar, anser Henrik Rydberg, kyrkoherde och vd för Kyrkans begravningsbyrå i Fagersta. Han berättar vad det innebär att ingå denna typ av samarbete.
- En hel del kan beslutas lokalt. Såsom hur man annonserar, på vilket sätt man vill hjälpa dödsbon med familjejuridik och avtal med blomsterhandlar.
Men att vara Kyrkans begravningsbyrås franchisetagare innebär också krav.
- Det handlar om varifrån man köper kistorna. Av miljö- och kvalitetsskäl måste de vara svensktillverkade. Vi behöver inte fler transporter med den skogsindustri Sverige har. De kistor vi köper är billiga och vi har bra avtal med tillverkare och säkra leveranser. Det är upparbetat och fungerar väl.
Inte konkurrera lokalt
Begravningsbyråerna måste också drivas i bolagsform. Och de får inte konkurrera ut andra lokala byråer och inte heller dumpa priser med kampanjer så att de förstör marknaden.
- Prissättningen måste ske i samråd med oss och byråerna måste klara av att ligga lägre i pris än andra begravningsbyråer på orten. Vi vill inte att man frestas sälja dyrare än vad man behöver.
Tryggheten och erfarenheten kring franchise är de stora fördelarna, vilket lockar att ingå avtalet, säger vd Henrik Rydberg.
- Vi håller med hemsida, manualer, utbildning, kontakter med mera. Såklart blir vårt ansvar större eftersom vi har våra egna åtaganden kvar, men fler församlingar och pastorat kommer att få hjälp och det är positivt.
Hittills har ett femtontal församlingar blivit en del av Kyrkans begravningsbyrå, och fler är på gång att göra det.
- Just nu har vi fem-sex pastorat som är intresserade på allvar, men inga beslut fattade så vi väntar med att berätta vilka det är. Jag tror att flera börjar tänka till kring detta, jag tror det bara kommer rassla till, säger han.