Vilka krav bör man ställa på en präst i Svenska kyrkan? Kan man förvänta sig andligt djup och personlig helgelse?
Denna känsliga fråga verkar ligga strax under ytan i flera kyrkliga debatter som pågår just nu, som diskussionerna om avkragningen av Visbybiskopen och debatten om låga trösklar och höga valv i Expressen.
När vi diskuterar ämbetsbärares vandel i Svenska kyrkan föredrar vi att tala om förtroende och kompetens. Men är inte dessa uttryck kodord för att tala om helgelse, deras kapacitet att i ord, leverne och habitus utstråla Kristuslikhet?
Som ärkebiskop emeritus KG Hammar skriver i nämnda Expressendebatt: ”Det är oomtvistat att många anställda i Svenska kyrkan kan uppleva en pinsamhet inför förväntan att tvingas representera ett sammanhang där rörelsen mot livets djupdimensioner ska bejakas också på ett personligt plan.”
Dessa tankar väcks hos mig när jag deltar i ett symposium kring monastisk spiritualitet på Bjärka-Säby. När de olika föredragen börjar gå in i varandra i mitt huvud framträder en eggande paradox: Å ena sidan erfarenheten av att kloster är platser där besökare upplever en djup helande frid. Å andra sidan den konsensus som verkar råda bland klosterfolk att de själva sällan upplever denna frid. I alla fall inte oftare än andra.
Hur är detta möjligt? Handlar det om att klosterfolk har lärt sig anta de rätta minspelen, kroppsspråket och tonfallet som de vet ger lekfolk upplevelsen av andligt djup och värme, medan verkligheten är att de är samma trasiga själar som oss andra? Eller handlar det om självsuggestion hos klosterbesökare med förväntad placeboeffekt?
Jag tror inte det. Jag tror att man kan skapa en plats som förmedlar frid utan att själv uppleva den.
Klosterlivets prövningar
Livet i kloster är på många sätt speciellt, men inte så att man där man undviker konflikter, meningslösa sysslor och dumhet. Eller för den delen, tvivel och torka i bönelivet. När Taizébrodern Johan i Dagen 22/2 berättar om hur han hela livet tvivlat på om Taizé är rätt plats för honom hör det kanske inte till det vanligaste. Men mycket av de prövningar han beskriver känns igen från andra skildringar inifrån klostervärlden, som exempelvis Thomas Mertons dagböcker. Även hans liv verkade vara en lång kamp med ledningen i klostret och trappistordern. Moder Teresas långa lidande inför Guds tystnad är vid det här laget välkänd.
Ändå betyder dessa platser så mycket för så många besökare. Jag hade själv knappast varit kristen i dag om jag inte hittat vägen till Taizé i 20-årsåldern.
Platsens betydelse för kroppsliga varelser
Men om det inte är klosterfolkets egen inre frid som besökare upplever, vad handlar det då om?
Kanske är svaret så enkelt att klosterlivet gör något med platsen som sådan? Att det faktum att man ber flera gånger dagligen gör något med tidsuppfattningen på platsen, att strävan efter enkelhet skapar en estetik som får oss att slappna av?
Det kan låta trivialt, men stämmer väl överens med hur andra platser människor brukar tycka om fungerar. Vi tycker om trädgårdar inte för att vi imponeras av trädgårdsarbetarna som personer, utan för att någon lagt ner mycket möda på att göra det vackert där. Vi tycker om att besöka bibliotek, inte för att få komma nära bibliotekarierna, utan för att man har en regel kring tystnad, vilket kräver att man rör sig annorlunda. Sådant spelar stor roll för oss, kroppsliga varelser som vi är.
När det gäller kloster kan man tillägga att de befolkas av människor som lägger ner tid på just de saker vi som besöker dem tycker är viktigt. Är man en person som längtar efter det heliga så känner man därför igen sig i de människor man möter där.