Benedikt lyfte Jesus för människor i dag

Benedikt XVI

Benedikts grundinställning var att den historiska bibelforskningen är ”oersättlig utifrån den kristna trons struktur”, skriver Tobias Hägerland. Foto: Eckehard Schulz och Herbert Knosowski.

Påve emeritus Benedikt XVI, Joseph Ratzinger, avled nyligen. Han publicerade flera teologiska verk under sin tid som påve. Det stora projektet var Jesus från Nasaret, där  Jesu person, liv och verk skildrades utifrån evangeliernas berättelser. Tobias Hägerland läser och hittar nycklar till Benedikts förståelse av kyrkan och hennes identitet.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr!

Spara 90 kr.Därefter förnyas prenumerationen löpande med 99 kr/månad. Avsluta när du vill.

• Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp