Jag blir fortfarande ställd när någon säger så. Det finns få saker som är så fullständigt själsligt dränerande som konstnärligt arbete. Samma sak säger människor ofta om att ha en tro. Det vore så trösterikt och tryggt att ha en tro.
Lek, konstnärligt arbete och tro är inte flyktigt men dynamiskt liksom humor. Det är ett skeende och en relationell erfarenhet. Erfarenheten, till skillnad från upplevelsen, gör något med dig, förändrar dig så att du inte är människa på samma sätt före och efter. I nästa erfarenhet av det större är du inte heller samma människa.
På vårdkasberget Balesudden på Höga kusten finns Balestjärn. På berget tändes eldar för att varna folk för krig och hemskheter. Man får parkera bilen och sedan promenera, klättra, balansera och ibland hoppa fram halvannan timme i branta backar med rötter som trappsteg.
Så ligger den där, den mytomspunna Balestjärn i en gryta av sur nordingrågranit och ändå är vattnet mystiskt basiskt. För 10 000 år sedan var här havsbotten och sedan dess fortsätter Höga kusten revolutionerande att skjuta i höjden.
Det är de gamla musselskalen på botten som gör vattnet näringsfattigt och alldeles kristallklart så att man ser trädliken sträcka sig mot botten. Myterna berättar att det går vågor på Balestjärn vindstilla dagar. Det närmaste jag kan likna det vid är en katedral.
David Thurfjell beskriver i boken Granskogsfolk hur en av de personerna han intervjuar om de existentiella erfarenheterna i naturen plötsligt börja viska när han berättar om sina upplevelser.
De båda sitter ensamma vid köksbordet hemma hos mannen och David blir konfunderad.
– Varför viskar du? Det är bara du och jag här.
– Jag vill gömma det här för mitt intellekt.
Så sitter vi där på den rotknotiga stranden vid Balestjärns kristallklara vatten och allt blir stilla.
Men där är du ju, tomtejävel! Nu får jag äntligen måla av dig just som du sätter på dig din osynlighetsmössa.
Och i nästa nanosekund är allt som syns eldlöss, skogens bytesdjur, abborrar som visar sig på tiotals meters håll i den krusande tjärnen, två holländska vandrare, solen och hon som sitter tyst bredvid mig.
Kent Wisti
stiftsadjunkt för mission och bildkonstnär