Mitt i firandet drabbas jag av uppgivenhet. Varför talar vi fortfarande förbi varandra? Var är extasen, hur kan kyrkan tala så att alla hör sitt eget språk? Orden tycks ha förlorat sin kraft, vi förnyar vårt tilltal i översättning, psalmbok och gudstjänst.
Vi längtar efter enhet, efter himlen, men i vår strävan sätter vi i gång en process som inte sällan leder till splittring, till babbel. Det känns som om vi famlar. Jag famlar, blir självmedveten, försöker få orden att nå fram av egen kraft. Känner mig ofta lösryckt snarare än hänryckt.
Jag kommer att tänka på countrymusik. Jag har hört att sångaren Hank Williams är stor bland aboriginer i Australien – det verkar finnas något i genrens specifika berättande, i arbetarklassens lovsång och litania till hemtrakten.
Att countrystjärnorna sjunger på engelska om den amerikanska södern är inget hinder för att människor på andra sidan jorden ska höra sitt eget språk talas. Själva platserna kan sedan översättas till de egna sammanhangen – som den svenska sångaren Alf Robertson, som lät Jamestown Ferry bli Finlandsbåten.
Jag kommer också att tänka på Viveka Heyman, vars liv och bibelöversättning nyligen beskrivits i Richard Pleijels bok Att riva Babels torn. Hon hamnade ständigt i fejd med Bibelkommisionen.
Att läsa Gamla testamentet skulle enligt henne vara som ”att bli drabbad av en chock, av en bedövande åskvigg”. Texten kunde beröra av egen kraft, utan pardon.
Problemet ligger nog inte i kyrkans svåra ord, även om de måste studeras, tolkas och liknas vid andra ting. De må vara arkaiska, bisarra, egensinniga – men de har magnetisk kraft, de kommer från vårt andliga hemland, från en åker som generationer har plöjt, sått och breddat för vår skull.
Ja, kyrkan är modersmålsundervisning. När man känner sitt modersmål kan man leka med det. Om man talar om Bibelns trakter, kan man utan problem se ett Stockholm i Babel; ett Siljan i Gennesarets sjö. Det heliga landet utgör ett karbonpapper på vilket man kan teckna sin verklighet.
Språkets frälsning sker inte av egen kraft, av nya Babelstorn. Det sker då orden växer ur en bördig jord av tro – och pingsten är skördefesten, den tid då orden ger frukt.
Om man lyssnar till Anden och glömmer sig själv kan den frid uppstå som kommer från vårt hemland, himlen.
Rebecca Klitgaard Nelsson
pastorsadjunkt i Leksands pastorat