Han har skrivit en filosofisk bok om Gud, en liten bok om det ondas problem, om kyrkans historia, om nyateismen med mera. Han har också publicerat ett antal essäsamlingar, till exempel A Splendid Wickedness and Other Essays från 2016 där han behandlar allt från baseball, hundar och Tolstoj till metafysik och psykoanalys, gärna i samma essä.
2017 publicerade han en egen översättning av Nya testamentet, eftersom han menade att de tillgängliga inte presenterade radikaliteten i dess budskap tillräckligt väl. Han har också skrivit skönlitteratur.
Om jag skulle våga mig på att kortfattat karaktärisera Harts position skulle jag hävda att han filosofiskt är en platonsk kristen som uppskattar klassisk metafysik; politiskt är han snarast anarkomonarkist vars konservatism bär tydligt socialistiska drag; kyrkligt ortodox med ekumeniska intressen som inkluderar gnosticism, hinduism och hedendom; hans estetiska preferenser är den bitterljuva melankoli man finner i engelsk, fransk och rysk poesi och prosa.
Han har också en alltmer framträdande polemisk ådra: i såväl essäer som mer facklitteratur uttrycker han sig ofta med hjälp av satir och underdrifter som gör hans prosa underhållande att läsa men också gör det begripligt varför hans meningsmotståndare har förargat sig.
Redan 2011 skriver han i en artikel om Donald Trump och djävulen att djävulen kan beskrivas som ”en obarmhärtig fastighetsutvecklare vars största projekt består av kasinon”. Hart är med andra ord även en bitsk samtidskommentator.
That All Shall be Saved är visserligen en fackbok men skriven i essäistisk ton, vilket inte hindrar Hart att med all önskvärd tydlighet kommunicera vad han menar.
Hart ställer sig på den kristna universalismens sida tillsammans med antika grekiska teologer som Klemens av Alexandria, Origenes, Gregorios av Nyssa, Theodoros av Mopsuestia med flera som hävdade att alla utan undantag skulle frälsas till sist.
Den västliga traditionen med Augustinus, Thomas av Aquino, Martin Luther och Jean Calvin ger han inte mycket för, eftersom han menar att deras teologi om helvetet är korrumperad av en imperialistisk vilja till social disciplinering där helvetet blir ett lämpligt avskräckningsinstrument.
Av den senare västliga tradition – till exempel Karl Barth och Hans Urs von Balthasar – som också företräder ett slags universalism syns mycket litet, om något alls.
Det är med andra ord inte ett systematiskt arbete som möter oss i boken, utan snarare ett antal meditationer över olika teman: Vem är Gud? Vad är frihet? Vad innebär det att vara en person?
Ett av Harts huvudargument mot infernalismen är moraliskt: själva tanken på ett evigt helvete som skulle vara förenlig med tanken på Gud som inte bara allsmäktig utan också föremål för mänsklig kärlek ter sig för honom, sedan unga år, absurd.
Här spar Hart inte på krutet, särskilt inte mot dem som likt Thomas av Aquino tänker sig att de frälstas salighet skulle öka av att betrakta de fördömdas plågor. Att helvetet och dess plågor är en produkt av Guds kärlek, som Dante påstår i Den gudomliga komedin, framstår som groteskt och sadistiskt.
För de tidiga kristna, däremot, handlade frälsningshistorien om räddning, inte om straff. Invändningen att det är människans fria vilja och respekten för denna som legitimerar helvetet är nonsens, menar Hart, eftersom människans existens, inklusive hennes vilja, är ändlig; en oändlig fördömelse vore oproportionerlig mot det ändliga ansvar som människan kan ta, för att uttrycka det milt.
Vidare är frälsning inte en individuell fråga, utan en social; mänskliga personer är vi inte på egen hand utan tillsammans eftersom vi skapas och formas av varandras kärlek; en himmel där många saknas skulle då vara en ofullständig himmel. Hur skulle vi kunna bli hela utan dem vi älskar?
Och själva idén om en evig fördömelse har till sist ett skraltigt stöd i Bibeln, som i själva verket presenterar ganska disparata idéer om något slags straff men desto fler löften om allas frälsning. Här lutar sig Hart tungt mot sin egen kunskap om grekiska. Det hjälper säkert att ha gjort sin egen översättning av Nya testamentet.
Harts stil i That All Shall be Saved skulle kunna betecknas som stridslysten, ibland på ett närmast irriterande sätt. Hans ofta intrikata filosofiska resonemang vävs in i en aldrig sinande och mycket tydlig redovisning av vad han menar om sina meningsmotståndare. Därför är det inte så sökt att spekulera att mycket står på spel för Hart personligen, liksom för dem som å sin sida förargats över Harts bok.
Ett sätt att formulera vad Hart är ute efter, alldeles vid sidan av den konkreta diskussionen av helvetet, är att det rör sig om vad som egentligen menas med frälsning. Vad är det egentligen den kristna kyrkan hoppas på? Är det att räddas från någonting? Eller är det en positiv vision om Guds kärlek och en försonad skapelse? Alltför ofta har det, såväl i historia som nutid, handlat om att peka på bristen snarare än förhoppningen, och därmed har det blivit svårt att artikulera den positiva visionens konkreta innebörd.
Eller sagt på ett annat sätt: de goda nyheterna måste rimligen vara något mer och något bättre än att slippa helvetet för att förtjäna att kallas goda. Det som är så störande med Elaines pojkvän i Seinfeld-avsnittet, åtminstone ur ett teologiskt perspektiv, är att motiven för hans tro framstår som så ytterligt tveksamma: en narcissistisk och exklusiv idé om sin egen eviga framtid snarare än visionen om försoning och kärlek till nästan.
Jag skulle tro att Harts bok om helvetet talar mycket till hans samtid i USA, men det betyder inte att också kyrkan i Sverige har en hel del att fundera på vad gäller förmågan att konkret artikulera hoppet som en positiv vision.
Fotnot: Ola Sigurdson är professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Göteborgs universitet.