– Verktyget till allt är ett ärligt språk. För om vi bara lovsjunger, förminskar vi Gud. Vi måste öva oss i ett ärligt och äkta språk och det når vi genom klagan, säger Kerstin Wimmer som försöker sammanfatta innebörden av sin avhandling A Broken Hallelujah.
Efter att under lång tid levt nära innehåll och text är förenklingen svår. Brottstycken och sammanfattningar riskerar att reducera komplexiteten till en alltför gles väv.
– Lex orandi och lex credendi, alltså bönens och trons lag, behöver kompletteras med lex exercitandi. Vi behöver hela tiden öva oss i det ärliga språket. Det är en viktig slutsats.
Samtal med brottslingar utmanade teologin
För många år sedan började Kerstin Wimmer, präst och lärare, fundera på ämne för sin avhandling. Tre olika ingångar ledde fram till det som så småningom skulle bli A Broken Hallelujah: A Theology of Martin Luther’s Liturgical Simul, som hon lade fram vid teologiska fakulteten vid Köpenhamns universitet i våras.
– På 80-talet arbetade jag på rättspsyk i Lund och mötte människor som begått grova brott som mord och väpnande rån. Det var mycket givande att samtala med dessa människor som innebar utmaningar för min teologi.
– Där fanns oerhört trasiga människor och jag tänkte mycket kring vad dessa vuxna hade upplevt som barn. Hur kunde barn ens ha upplevt allt detta hemska?
Där och då föddes en längtan efter att tala mer ärligt med Gud.
Att ropa ut klagan är välgörande, förtvivlan inför det obegripliga, inför lidandet och smärtan. Att klaga innebär också en solidaritet med människor i deras lidande och nöd.
Ville skrika rakt ut
– Ibland när jag gick i kyrkan och exempelvis förbönen bads, kändes det så tillrättalagt och harmoniskt. Jag ville skrika rakt ut: Men allt detta lidande då? Jag ville klaga.
Innan Kerstin Wimmer blev präst arbetade hon som undersköterska på en intensivvårdsavdelning. Så småningom blev det några år som sjukhuspräst.
– Där handlade det om liv och död och även där väcktes mina tankar kring behovet av klagan.
Den tredje ingången, som mynnade ut i A Broken Hallelujah många år senare, kom till henne i Lunds domkyrkoförsamling, tidigt 1990-tal. En präst som började i församlingen kom med nya idéer, katedralen öppnades nattetid, de olika rummen utnyttjades mera och i kryptan lät Kerstin Wimmer bygga en symbolisk klagomur.