Tyska överlevnadsstrategin: Kyrkan ska inte växa till varje pris

Samhället förändras och kyrkan med den. Här Kaiser Wilhelm Gedächtniskirke i Berlin, en bevarad ruin efter andra världskriget.
Möte i Gethsemanekirche, Östberlin, den 12 oktober 1989, när cirka 1 000 östtyskar bad för fängslade demokratikämpar.
Foto: Getty
Brandenburger Tor dagen efter att Berlingmuren öppnades. Foto: Getty
Almut Bretschneider-Felzmann, ekumenikhandläggare på kyrkokansliet och doktorand i kyrko­historia.

Det finns systerkyrkor söder om Östersjön som kan visa Svenska kyrkan vad det innebär att leva som en före detta majoritetskyrka. Där finns flera generationers erfarenhet att ta del av.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr!

Spara 90 kr.Därefter förnyas prenumerationen löpande med 99 kr/månad. Avsluta när du vill.

• Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp