Allas vår rätt att uttrycka en åsikt

Kenneth Landelius, präst

Två glada biskopar har gett sig in i den politiska hetluften med synpunkter att de som kommit från Afghanistan minsann har rätt att stanna här oavsett svenska migrationslagar. Det kan vi ha olika uppfattningar om. Viktigt att komma ihåg att de två biskoparna inte representerar Svenska kyrkans 6.2 miljoner medlemmar. Däremot har de sin fulla rätt att uttrycka sin mening i olika politiska frågor.

Sverige har en grundlagsskyddad åsikts- och yttrandefrihet. Vi håller fast vid Det Öppna Demokratiska Samtalet. Det är därför vi har ett parlament - Sveriges riksdag.

Den  danska socialdemokratiska regeringen har en intressant policy. Man genomför obligatoriska återvändarsamtal med migranter. Man har sett att integrationspolitiken inte fungerar och dragit slutsatsen att rätta vägen är att hjälpa migranten att återvända till sitt hemland.

Vad anser du? Om ett år har vi fria val med allmän rösträtt. Tag chansen, tänk till och ge din röst på den väg du tror på.

Kenneth Landelius, präst