Hjälp och stöd i nya sätt att vara kyrka

Björn Gusmark, Tin Mörk präster och inspiratörer för Nya sätt att vara kyrka

Många församlingar, kyrkoherdar, kyrkoråd och församlingsråd, ser behovet av att tänka och göra nytt. Men man behöver lite hjälp, vägledning och stöd

Två av de viktigaste motionerna till kyrkomötet 2021 är Anna Karin Hammars (S) om att bättre undersöka vad församlingar som lyckas väl egentligen gör – hur bygger man församling? Den andra motionen är den om Nya sätt att vara kyrka från Berth Löndahl och Leif Nordlander (FK). Båda dessa motioner rör vid kärnan, vad det är att vara kyrka, och det handlar specifikt om kyrkans framtid, hur vi når ut och hur vi ska kunna vända den nedåtgående trenden.

Kanske kan man säga att den andra motionen besvarar frågan i den första: vad gör församlingar i vår tid som får till det? Hur kan vägen framåt se ut? Nya sätt att vara kyrka är ett brett arbete, det svenska namnet på det som i Storbritannien kallas Fresh Expressions of Church. Det handlar inte om vissa koncept, men mer om att återge församlingen förtroende och förmåga att kreativt vara kyrka och skapa mötesplatser där människor kan finna gemenskap och tillsammans upptäcka kristen tro.

Många församlingar, kyrkoherdar, kyrkoråd och församlingsråd, ser behovet av att tänka och göra nytt. Inte minst har pandemin lärt oss att våga vara kyrka på nya sätt. Men man behöver lite hjälp, vägledning och stöd. Löndahl och Nordlander vill se en satsning på att ta vara på det som redan nu växer fram. Messy Church, Vardagsrummet, med flera initiativ som samlar nya människor, behöver stöd, kunskap behöver spridas och församlingar behöver mötesplatser för utbyte av erfarenheter och stöd.

Den nationella nivån kan här bidra med resurser. Två eller tre stift skulle enligt förslaget kunna gå samman och anställa några ”Stiftsöverskridande samordnare och inspiratörer för Nya sätt att vara kyrka”. Inte bara skulle det kunna bli den längsta titel någon i kyrkan haft, utan en ovärderlig resurs för stift och församlingar att hjälpa till i ett kreativt förändringsarbete där gammalt kan kompletteras med nytt.

I nätverket Nya sätt att vara kyrka, som representerar drygt hälften av våra stift och därtill EFS, välkomnar vi dessa motioner. Detta är ödesfrågor för vår kyrka. Låt oss stärka detta arbete som är en del av en växande internationell rörelse som tydligt fungerar i kulturer som vår.

Björn Gusmark
Tin Mörk
präster och inspiratörer för Nya sätt att vara kyrka