Orkar inte präster hålla mer än en gudstjänst per söndag?

Erland Hillby pensionerad präst

Foto: Marcus Gustafsson

Präster behöver vara ute bland människor och inte sitta bundna vid datorn och vänta på samtal från administrationsavdelningen. Kontakt med människor är vårt uppdrag.

Det är ledsamt att få höra eller läsa om att alltför många präster sjukskriver sig för att de inte orkar med sin tjänstgöring.

Vad kan det bero på? Att man har för mycket att göra? Det tror jag inte är så vanligt att man har. Min uppfattning är att man har för litet att göra och har svårt att komma in i arbetet som präst.

Orkar inte en präst ha mer än en söndagsgudstjänst? Det är gott om förberedelsetid. En god predikan kan en präst hålla flera gånger en söndag, Dessutom kan det vara trevligare att möta fler människor och få tid att träffa och samtala med församlingsbor. Detta blir man uppiggad av och inte tröttare. I prästens uppgift ligger också att lyssna till sina församlingsbor. Det är så man lär sig bli präst och särskilt församlingspräst.

Men kantorn då? Han/ hon är van att ofta spela "Blott en dag ett ögonblick i sänder". Psalmen är outslitlig. Har vi en nutidskultur i Svenska kyrkan som innebär att en predikan bara är hållbar för en
gudstjänst? Jag funderade mycket över detta under pandemin när man bara fick vara ett visst antal människor i kyrkorummet. Jag studerade "predikoturer". Det hölls en gudstjänst, inte två eller tre eller fyra i samma kyrka på en söndag. Församlingsherden i den församling jag tillhör förstod detta. Det blev två gudstjänster kl. 11 och kl. 13. Detta uppmärksammades och uppskattades. Men varför tog få andra efter?

Det är brist på tänk och fantasi! Eller är det ren bekvämlighet? Hur ser prästen på sitt uppdrag, församlingsherden. kyrkoherden, domprosten och biskopen?

Jag har arbetat många år som präst i Svenska kyrkan men också internationellt i andra kyrkor där det varit naturligt med fler söndagsgudstjänster. Detta har varit mycket stimulerande. Det är som att  gå på en körövning, vara trött och sliten efter en dags arbete, och sedan komma hem till familjen glad och pigg och inspirerad!

Att göra Jesus känd, älskad och efterföljd bland våra människor. Den viktigaste förberedelsen för både gudstjänster och annat får vi när vi är ute bland människor. Då minskar risken för överansträngning och sjukskrivning. Stressen är ofta orsak till sjukskrivning. Den kan också gälla om vi har för lite att göra. Vi behöver ha lite "turbo" i oss.

Med en 5-årig prästutbildning behöver vi inte oroa för de kunskaper vi har tillägnat oss. De räcker för att vara präst i Svenska kyrkan och arbeta med frimodighet med vår Herre Jesus Kristus som ledare och anförare i uppgiften.

Erland Hillby, pensionerad präst

Per
En anledning till att församlingar slutar fira flera gudstjänster per söndag är att det inte kommer något folk.
Peter Nilsson
På många håll firas gudstjänst inte ens en gång i månaden. Då gärna som en konsert där Elvis, Ted Gärdestad, We love musicals eller loppis, korvgrillning och kaffe agerar lockbete. Annars blir det som Per skriver, "kommer det inget folk". Lev i nuet. Le jeu est finit!
BGOL
Instämmer. Finns en stor okunskap om hur man bygger församling vilket leder till håglöshet och uppgivenhet. Inte enkelt att vända på detta, men nog behövs en prästväckelse. Se och lär av de församlingar som fortfarande lever och har god kyrksamhet, hur präster och andra arbetar och får arbetet att bära frukt.
Pernilla
Med barn eller barnbarn finns hos de flesta en veckorytm idag där söndag förmiddag är utesluten för aktiviteter utanför huset/familjen då vila behövs. Så att tänka mindre traditionellt är bra. Söndagen varar längre än mellan klockan 10-11 eller 11-12. Att präster uppfattar administrationen betungade är fullt förståeligt. Det administrativa arbetet har ökat med flera kvalificerade krav - men där sparar man in för "administrativt arbete, kontorsjobb och såna där kommunikatörer gör inget riktigt arbete" trots att dessa vakar över att alla kan göra rätt i lagens och medlemsrelationeras perspektiv. Förstår att ekonomin påverkar men då kanske man behöver sänka de högsta topparna och höja lite därnere för att sänka totalen. Det har skenat iväg orimligt på chefsnivå. Flera underställda har många mer år än 5 på högskola men betalar sig dåligt i kyrkan.
Lena
Din inlaga andas en grunduppfattning att präster är arbetsskygga och inte vill ha mer än en gudstjänst på söndagar. Det finns många aspekter att väga in. Den första handlar om de stora pastoraten som suddar ut församlingarnas liv och gör stora övergripande enheter där schemaläggningen går ut på att präster ska jobba så få helger som möjligt och därför blir det församlings- och relationsbygge som ingår i prästens uppgift tillsammans med församlingen Oändligt fragmentiserat. Det andra handlar om att begravningsgudstjänster tar betydligt mer tid i förberedelse och samtal med olika grupper av anhöriga än vad de gjorde för 35 år sedan när jag började arbeta Som präst. Det tredje handlar om att för 35-år sedan fanns inte den utbredda prästbrist som vissa stift och särskilt stora pastorat dras med. Självklart kan präster tjänstgöra vid flera gudstjänster. Själv har jag minst två gudstjänster på söndagar.