Gör nationaldagen till en HUG-day för Ukraina!

Jonas Eek, Sabina Koij, Stockholms domkyrkoförsamling

I och med kriget i Ukraina har vi blivit varse att det fria samhället inte är en självklarhet, företrädare för Stockholms domkyrkoförsamling. Foto: TT

Uppmärksamma 6 juni i särskild solidaritet med Ukrainas kamp för att fortsatt vara en självständig nation, skriver företrädare för Stockholms domkyrkoförsamling i ett upprop.

När Stockholms domkyrkoförsamling firar Sveriges nationaldag den 6 juni gör vi det på traditionellt vis: gudstjänst och musik, barnkörer och samvaro, högtid och glädje i försommartid. Vi är väl medvetna om att begreppet "nation" är mångbottnat och kan ibland leda till destruktiva riktningar.

I år firar vi nationaldagen i en orolig omvärld. Många konflikter kastar sina långa skuggor; en del verkar närmast olösliga. Högtidlighållandet av vår egen nationaldag äger rum i särskild tacksamhet över att vi får leva i ett land som är fritt och öppet.

I Storkyrkan uppmärksammar vi dagen i särskild solidaritet med Ukrainas kamp för att fortsatt vara en självständig nation. Under hela sjätte juni samlar vi in pengar till organisationen Help Ukraine Gothenburg (HUG).

HUG, en hjälporganisation grundad av ukrainare i Göteborg, har under 2023 skickat mer än 150 lastbilar med hjälp till Ukraina, inklusive mat, mediciner och byggmaterial till ett värde av drygt 80 miljoner kronor. Dessutom har 45 fordon levererats, bland dem 31 ambulanser. HUG stöttar också på många sätt ukrainare som nu lever här i Sverige. Sedan årsskiftet 2023/2024 har Stockholms domkyrkoförsamlings kyrkoråd beslutat att regelbundet ta upp kollekt till HUG:s olika verksamheter.

År 1983 blev svenska flaggans dag Sveriges nationaldag. Bara sex år senare föll muren i Berlin. Öppenheten kändes närmast total och man talade om världen som en global by. I en sådan tid kunde det upplevas märkligt att införa en dag som hyllade nationalstaten. Den känslan höll i sig när nationaldagen blev röd dag 2005.

Nu är läget radikalt annorlunda. I och med kriget i Ukraina har vi blivit varse att det fria samhället inte är en självklarhet. Den öppna och självständiga nationen kan aldrig tas för given. Inte ens i vår del av världen. Tvärtom är en nationaldag i en fri nation väl värd att fira. Genom HUG:s arbete påminns vi om att det går att göra skillnad. Att den fria världen behöver hålla samman. Och att vi alla kan vara med och bidra.

Vi uppmanar alla församlingar, föreningar och organisationer att delta i HUG-day och därmed stödja Ukrainas kamp för frihet. För HUG kan betyda mycket mer än en kram.

Hoppas fler vill vara med och bidra!

Jonas Eek, domprost

Sabina Koij, domkyrkolektor