Utan intern debatt – ingen framtid

SG Daun

Vi ­behöver fler individualister i fullmäktige och råd för att ­vitalisera intern debatt

Angående artikeln rubriken ”Hårdare regler föreslås för förtroendevalda”.

Alla organisationer och samfund behöver en aktiv intern debatt; personer som vågar ifrågasätta och kritisera verksamhetens arbete och mål. Framför allt i den verkställande ledningen, som måste vara lyhörd för synpunkter och kritik från all personal.

Ledningsgruppen måste bestå av individer med yrkeskunskap och förmåga att göra adekvat konsekvensanalys av aktuella idéer och ärenden. Detta förutsätter att alla i gruppen är insatta i varje fråga och att någon eller några fungerar som opponent för att på så sätt få ärendet belyst ur flera synvinklar.

Att döma av önskemålen i artikeln så vill man begränsa intern kritik i kyrkans olika organ ytterligare – genom att ”kasta ut” ifrågasättare av majoritetens vedertagna linje. Även om denna linje inneburit stagnation och ringa aktivt arbete med kyrkans mål och budskap. Dissidenter blir obekväma för gruppen och därför icke önskvärda som medlemmar.

Jesu budskap är väldigt tydligt: Du ska leva bland människorna och där sprida Guds ord! Alltså aktivt missionsarbete, inte endast sitta på kammaren och samtala om aktuella problem utan medverka aktivt för deras lösning.

Så, min konklusion blir att vi ­behöver fler individualister i fullmäktige och råd för att ­vitalisera intern debatt och skaka liv i ”gammal skåpmat” och kaffe­möten.

En kristen kyrka som är toppstyrd av regler och förbud mot individuellt tänkande och initiativ överlever aldrig.

Ett annat exempel är prästers rätt att själva tolka Bibeln inom ramen för kyrkans ordning.

SG Daun
ledamot i kyrkofullmäktige