Trumpetaren och tonsättaren Salomon Helperin har de senaste 15 somrarna hållit konserter från Göteborgs domkyrkas torn.
– Jag skattar detta högre än en spelning inför ett fullsatt Albert Hall tillsammans med Cliff Richards som jag gjorde på 1970-talet, säger han.
Tornmusik är en speciell konsertform som har sina rötter i den central europeiska senmedeltiden. Då hade den, liksom klockringningarna, en praktisk funktion som tidsmarkör och talrör till medborgarna i städerna.
I Göteborgs domkyrka är det en modern tradition och ett givet inslag i staden på lördagarna under sommarmånaderna de senaste 15 åren.
– Jag spelar åtta gånger varje sommar så det har blivit 120 spelningar, säger Salomon Helperin.
Men han har också spelat vid advent och jul vid några tillfällen, vilket gör siffran ännu högre.
– Det är roligt och opretentiöst. Vanliga människor hör av sig och mejlar om låtar som de vill höra. Och jag får också mejl från Tyskland från England.
Har du några exempel från sommaren?
– Det har varit lite högre frekvens i sommar när det gäller önskningar, och det är påtagligt vad folk är kunniga. De vet precis vilka stycken de vill höra, och det händer även att jag får recensioner i efterhand.
Medan andra konsertarrangemang har tvingats ställa in, har musiken fortsatt ljuda från domkyrkotornet trots pandemirestriktionerna. Helperin berättar att ett 70-tal personer brukar slå sig ner på bänkarna eller i gräset runt domkyrkoplan. Alla har kunnat hålla goda avstånd.
Även förbipasserande på Kungsgatan stannar upp för att lyssna.
– Där uppe i tornet så ser och hör jag mycket mer än vad man skulle kunna tro. En butik nere på gatan hade högtalare ute som spelade musik och så fort jag började spela så kom en person utspringande och stängde av musiken, säger han.
– För mig är tornmusiken på lördagar en musikalisk påminnelse om budordet om vilodagen. I dagens hektiska värld tror jag många längtar efter återhämtning och vila. Om mina trumpettoner från domkyrkans torn kan ge människor en stund att tänka på att de ibland måste vila från slit och oro. Ja, då har både jag och kyrkan lyckats, tror jag.
Även om många av Salomon Helperins frilanskollegor drabbats av inställda uppdrag på grund av pandemirestriktionerna, har han för egen del inte märkt av nedgången. Och han tror och hoppas på mer tornmusik framledes.
– Om det blir en extrem situation, att smittan kommer tillbaka en andra, tredje, fjärde gång och stenhårt stänger samhället, så fortsätter jag att spela. Jag fortsätter spela även om det bara kommer två människor. Du kan inte förlamas och bli nedslagen, du måste hitta energi och riktning framåt och leta efter det positiva och se möjligheterna.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.