4 tips: Odla framtidens kyrkomusiker

Foto: Göran Tonström

Mikroorganister kallas de och i ett femtontal år har utbildningen funnits i Visby stift. Den leds av musikpedagogen Anne Dungner Hjellström. Här ger hon sina fyra bästa tips för att så frön till framtidens kyrkomusik.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Foto: Göran Tonström
1 Fiska tidigt

Blivande kyrkomusiker behöver fiskas upp tidigt i livet. De kan inte skolas om från andra yrken i medelåldern.

– Vi jobbar mycket med rekryteringsfrågor och det är ett jätteproblem för alla yrkeskategorier inom kyrkan. En musiker kan ju inte börja sin utbildning vid 42 års ålder som en prästkandidat kan. Därför är det nödvändigt att fiska upp de unga tidigt, säger Richard Wottle, verksamhetschef på utvecklingsenheten i Visby stift

I äldre tid var orgeln ett av få instrument som vanliga människor stötte på, så tanken på att själv spela behövde inte vara så totalt främmande. Det fanns en koppling mellan barnens vardagliga liv och kyrkans. Exempelvis var varje klassrum utrustat med en orgel.

Få har en orgel hemma. Därför får mikroorganisterna i Visby låna hem en synt med en speciell pedal av stiftet för att spela och öva hemma.

– De här barnen är lite för unga för att själva uppsöka kyrkan så därför är övningsinstrumenten nödvändiga. Det är ju ingen orgel med det finns ett orgelljud i den och det är just pedalen som är specifik för orgeln, säger Anne Dungner Hjellström.

 

2 Jobba mot fördomarna om orgeln

Jobba mot fördomarna om att orgeln är ett jättesvårt instrument. Det är inte enkelt men heller inte svårare än något annat.

– Det är inte särskilt avancerat. Jag tycker att man skapat en aura runt orgeln av att det är jättesvårt och otillgängligt att komma till. Det är fördomar som vi måste ta bort. Jag säger inte att det är busenkelt för det är svårt också, men det är inte svårare än något annat, säger Anne Dungner Hjellström.

Svårt - men inte så svårt. Det finns många fördomar om orgeln. Foto: Göran Tonström
3 Engagera föräldrarna

3 Det är föräldrarna som måste hjälpa barnen att skapa rutiner för övning, så se till att engagera dem. Och övning krävs för att det ska bli roligt att spela.

 

4 Spela "på riktigt"

Låt barnen tidigt få spela ”på riktigt”. Till exempel spela ingångsmusik och postludium i gudstjänsten.

– Bland det roligaste barn vet är ju att klara av saker när de får möjligheten. De har spelat en gång varje termin på stiftsmässan i domkyrkan. De behöver inte ha spelat så länge innan de klarar av det och då sköter de ingångs- och nattvardsmusik samt postludium, säger Anne Dungner Hjellström.

– Det är kul för det händer något med en gudstjänst när det är barn som leder musiken. Den är kanske på en enklare nivå men inte sämre för det. Målsättningen är att vi övar så mycket så att alla vet vad de ska göra och är förberedda. Och har kul.