– Det känns jättebra. Det är 1,5 miljoner kronor mer än vad vi hade som målsättning under förutsättningarna. Vi är väldigt nöjda med tanke på att det har varit en så pass utmanande period, säger Eva Pérez Järnil, insamlingschef för Act Svenska kyrkan.
Julinsamlingarna brukar resultera i omkring 40 miljoner kronor, men det varierar lite från år till år. Förra året var enligt Eva Pérez Järnil ett väldigt bra år, då samlades 42,6 miljoner in.
Julkampanjen pågår från första advent till trettondag jul, men till julinsamlingen räknas även alla gåvor som kommer in under januari månad.
– Kollekterna minskade kraftigt under året och vi ser den tendensen även i julinsamlingen. Men vi ser också att det ändå har varit ett stort engagemang i församlingarna. Insamlingsaktiviteterna under jul har inte minskat lika mycket som kollekterna.
De privata gåvorna ökade däremot, med 4,7 miljoner kronor jämfört med året innan. Anslag från stiften ökade med 3,3 miljoner kronor.
– Det är två stora anledningar till att det har gått så bra som det har gjort. De direkta anslagen från församlingarna har också ökat jämfört med året innan, säger Eva Pérez Järnil.