Biskopen om Danmarks förbud mot koranbränningar

Lunds biskop Johan Tyrberg tycker det är rimligt att det danska folketinget har fattat beslut om att förbjuda koranbärnningar. Den högerextreme politikern Rasmus Paludan var på plats när beslutet togs. Foto: Mikael M Johansson, Mads Claus Rasmussen/TT

"Inte konstigt om samhället försöker hitta lösningar för att begränsa dessa" säger Johan Tyrberg, biskop i Lunds stift, om en ny lag i Danmark som förbjuder bränning av Koranen. 

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Lunds biskop Johan Tyrberg tycker det är rimligt att det danska folketinget har fattat beslut om att förbjuda koranbärnningar. Den högerextreme politikern Rasmus Paludan var på plats när beslutet togs. Foto: Mikael M Johansson, Mads Claus Rasmussen/TT

Koranbränningar har förbjudits i Danmark. Den nya lagen, som röstades igenom av den danska riksdagen den 7 december, gör det brottsligt att behandla viktiga religiösa skrifter på ett "otillbörligt sätt". 

Lagen gäller skrifter av väsentlig religiös vikt och enbart skrifter kopplade till erkända trossamfund. I praktiken betyder det att det nu är olagligt i Danmark att bränna, trampa på eller klippa sönder Koranen.  

– Jag tycker att det är rimligt att ett land hittar lösningar på hur den här typen av angrepp människor emellan ska bemötas, säger Johan Tyrberg, biskop i Lunds stift. 

"Är inte religionskritik"

Biskopen vill dock inte ta ställning till om det är en lag, som den Danmark nu fattat beslut om, ökade befogenheter till polisen att neka demonstrationer eller någon annan metod som är mest lämplig för att stoppa koranbränningar. 

– Att bränna koranen är en handling i syfte att såra människor. Det är inte en konkret religionskritik, det får man framföra i ord i så fall och berätta vad man är kritiskt till. Man letar efter något som är helig för en grupp och angriper det heliga på ett sätt som man tror ska såra, säger han och fortsätter: 

– Dessutom har vi märkt att den här typen av aktiviteter inte bara är till för att såra gruppen, de är också till för att destabilisera våra samhällen. Då är det inte konstigt om vi, samhällena, försöker hitta lösningar för att begränsa dessa. 

Hur tycker du att vi i Sverige ska hantera koranbränningar?

– Jag tycker att vi ska arbeta för en större förståelse för vad tro och religion betyder för människor. 

"Upplevs som en allvarig kränkning"

Betydelsen av ordet "kränkning" missbrukas ibland i Sverige, säger Johan Tyrberg. För det handlar egentligen inte om att bli motsagd, utan något allvarligt som verkligen går in på någons person och kropp. 

– Det är så människor som håller koranen helig upplever detta, som ett angrepp på dem själva. Och det tror inte jag att svensken i gemen förstår. Jag tror att vi måste arbeta för att få svenskar att förstå vad det innebär att bära en tro och att leva i ett religiöst sammanhang, säger han. 

Mikael Mogren, biskop i Västerås stift, skriver i en kommentar till Kyrkans Tidning: “Det borde inte behövas en lag mot att bränna heliga böcker. Det borde vara självklart att ingen ska förstöra och skända heliga texter. Nu har danskarna tagit ansvar för situationen. De har lagat efter läge.”