Personal i Svenska kyrkan i Strängnäs, Frälsningsarmen och Pingstkyrkan möter återkommande personer som på olika sätt farit illa av kontakten – eller bristen på kontakt – med socialtjänsten i kommunen.
– Vi möter människor i utsatthet och deras beskrivningar liknar varandra. Socialkontorets bemötande brister, säger Marie Rydén Davoust, diakon och projektledare i Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö.
Därför har trossamfunden lämnat en gemensam skrivelse till kommunen, vilket resulterade i att de nyligen träffade ledningen för socialnämnden.
Marie Rydén Davoust berättar för Kyrkans Tidning att trossamfunden träffar personer i behov av stöd som antingen fått avslag eller, enligt trossamfunden, faller mellan stolarna inom socialtjänstens olika enheter.
Ekonomiskt bistånd
Ofta handlar det om att personen fått avslag på ansökan om ekonomiskt stöd från kommunen. Marie Rydén Davoust upplever att det är fler som farit illa av detta den senaste tiden, i en tid av ökad inflation och oroligheter i omvärlden.
– Det ekonomiska läget är kärvare och att då få avslag på sin ansökan om försörjningsstöd, oavsett anledning, blir oerhört stressande för människor.
I skrivelsen beskrivs sju avpersonifierade exempel där kyrkorna har hjälpt personer som de inte tycker har bemötts på rätt sätt av socialkontoret, vilket Strängnäs Tidning var först att berätta om.
Ny handläggare varje månad
Marie Rydén Davoust nämner ett exempel: En man fick avslag på sin ansökan om ekonomiskt bistånd flera gånger i rad utan att förstå vad han skulle göra annorlunda för att kunna få stöd. Mannen blev vräkt från sin bostad och efter en tid i hemlöshet lyckades kyrkorna, via kontakter, lösa ett tillfälligt boende åt honom.
– Det bemötande han fick hjälpte honom inte, det handlar om att socialtjänsten inte ser till helheten i människornas liv.
Socialchefen uppskattar kritiken
Socialchefen Marjo Savelius är inte förvånad över att kyrkorna framförde kritik till socialkontoret. Hon tycker att kyrkorna har god kontakt med medborgarna och att de är bra på att hjälpa personer.
– Jag uppskattar att vi får klagomål och synpunkter. Det är ett bra sätt att kvalitetssäkra där vi brister i arbetet.
Marjo Savelius säger att hon uppskattade mötet och tar med sig de individuella exemplen som nämns i skrivelsen för att lyfta dem till en organisatorisk nivå.
Bildar ett särskilt team
Socialtjänstens ledning i Strängnäs arbetar i dagsläget med en organisationsöversyn för att förtydliga socialkontorets arbetsprocesser. Den ska göra tydligt vilken tjänsteperson som bär det yttersta ansvaret för personer som är i behov av stöd från flera enheter, för att minska risken för att personer faller mellan stolarna hos socialtjänsten.
Anser du att det är kyrkans uppgift att hjälpa personer som inte får stöd av kommunen?
– Nej, vi har många funktioner inom kommunen som ska hjälpa personer i samhället. Men kyrkan är en jätteviktig aktör.
I januari 2024 ska representanter från trossamfunden möta socialnämnden igen. Då ska de följa upp vad som har hänt efter skrivelsen och mötet.