För det tredje skulle han knappast behöva arbeta för brödfödan med tanke på hans i evangelierna bevisade förmåga att mångdubblera födoämnen. Eller ska brödundret också läsas symboliskt? Kanske det.
Om vi nu väljer att läsa uttalandet symboliskt så förstår vi att Jesus ger uttryck för att det finns något i det gudomliga som påminner om något hos en fåraherde. Herden blir en symbol för Gud. I boken Myt och symbol från 1967 skriver Ian T Ramsey om sådana här modeller, som han kallar det, bilder av Gud eller det gudomliga som står i direkt samband med erfarenhetens värld.
För att förklara något om Gud så används personliga erfarenheter eller institutioner i den omkringliggande kulturen som bilder. Guds makt förknippas med den tidens mäktiga: kungligheter, härskare och segerherrar. Guds omsorg om människan förknippas med bilder av fåraherdar och kycklingmammor. Guds kärlek till människan förknippas med de nära relationerna: far och mor, brud och brudgum. Guds skapande och kreativa förmåga förknippas med krukmakaren som formar och ger liv till sina verk.
Ramsey skriver att våra bilder och modeller kommer ur något som han kallar för en ”kosmisk upptäckt”. I gudserfarenheten upptäcker vi något – och modellerna är ett sätt för den enskilda människan att omvandla detta till något i vårt språk, till något som finns i världen. Ett ”något” som kan kasta ett ljus över ett ”något” i det gudomliga.
Modellernas uppgift är att förmedla en del av det transcendenta. Bilderna och modellerna bär på ett spår av Gud, men de är inte Gud. Det är en viktig distinktion där, menar Ramsey, en distinktion som låter Gud vara Gud och inte fastna i språket eller i förlegade former av Gud som inte längre ger mening till människor.
Gud utvecklas. Och vi med hen.
Ludvig Lindelöf
Präst och poddare i Carl Johans församling, Göteborg