Förra söndagen gladde sig de samariska byborna över att de sett ”världens frälsare” (Johannesevangeliet 4:42). Det är herdarnas glädje och den blinde Bartimaios glädje. Människor blir överraskade och tacksamma över Guds omsorg, att den är på riktigt och att den är personlig. Men förr eller senare blir det personliga jobbigt.
Riktiga människor gör inte automatiskt som vi vill; så fort det finns en person finns det fri vilja och den riskerar att krocka med vår egen. Och när det gäller Jesus, Guds son, så försvåras samvaron av att det lämpliga förhållningssättet, om Han nu är ”världens frälsare”, är lydnad och lovsång och det är ju inte alltid vi känner för det. Om man då ändå ska stanna kvar hos Honom krävs det att man, som Hanna och Symeon, förstått att ta vara på pärlan, även när det innebar att man fick säga nej till annat.
Om Hanna står det att hon ”talade om barnet för alla som väntade på Jerusalems befrielse”. Häri tror jag det finns en pedagogisk nyckel för kyrkan, och det visar ju också berättelserna om Jesus: somliga blir glada när de möter Honom, andra provocerade.
De som blir glada verkar ha en beredskap för glädjen, alltså: de är inte sig själva nog, de har identifierat brister i sitt liv, nöd och smärta och de har kanske varit tvungna att ropa ”hjälp!”. Det stämmer till eftertanke att kyrkan växer just där de kristna får lida.
I går träffade jag en pigg äldre dam i smart, rosa polotröja som berättade att hon brukade vara med i en konfirmandgrupp i sin församling. I bästa fall så kan kyrkan erbjuda många sådana möten över generationsgränserna. De unga behöver andliga mödrar och fäder och gamla människor behöver förstå att deras tillvaro inte måste vara en ensam vinter utan att de, i Hanna och Symeons efterföljd, har ett uppdrag att visa de unga vägen, påminna om Honom vars ljus vill nå ”varje hjärta armt och mörkt”.
Anna Sophia Bonde
Präst i Mölndal och skribent