Lunds östra stadsförsamling ansökte i början av april om domkapitlets medgivande för att få fira den så kallade Inklusiva mässan, som används i andra församlingar i Svenska kyrkan. Enligt ansökan har församlingen märkt att denna mässa når människor som annars inte känner sig inkluderade.
Flera partner
I mässan används ett språk som inte ska stöta bort någon. I välkomstorden sägs det bland att oavsett om någon är gay eller straight så är denne välkommen, detsamma gäller om någon har en partner, ingen partner eller flera.
Lunds domkapitel skriver i sitt utlåtande att friheten är mycket stor när det gäller formuleringen av inledningsbön och välkomstord vid en mässa, så länge bönen innehåller en trinitarisk formulering. Detta finns med i Inklusiva mässan.
Inte kyrkans ståndpunkt
Domkapitlet menar dock att en del av välkomstorden behöver problematiseras. Särskilt delen där den som har flera partners välkomnas; ”… då flera partners inte omfattar vår kyrkas sätt att tänka kring relationer. När texten trycks i en gudstjänstordning/församlingsagenda uppfattas den som kyrkans eller församlingens officiella ståndpunkt. Då formuleringen strider mot kyrkans nuvarande sätt att tänka kring relationer bör orden ”eller flera” utgå.”
De efterlyser ett samtal om att ha flera partners
Församlingsherde Marcus Nylander och komminister Lotta Miller skriver i ett mejl till Kyrkans Tidning att Inklusiva mässan är viktig.
- Människor behöver oavsett identitet beredas en plats i kyrkan. Vi behöver se olikheter som en tillgång och inte ett problem. Vår kyrka är på god väg, men ännu inte framme, i arbetet med HBTQAI+. Inklusiva mässan är ett försök att visa inklusiviteten och ett sätt att för människor att hitta in i kyrkan. Människor kommer till oss och efterfrågar ett sådant sammanhang.
Hur reagerar ni på att ni måste ta bort hälsningen till den med flera partners?
- Inklusiva mässan kommer från den lutherska kyrkan i Costa Rica och har översatts i sin befintliga ordning. När den ska användas i vårt sammanhang behöver den naturligtvis godkännas av biskop och domkapitel för att prövas mot vår kyrkas ramar för gudstjänsten. Den kan då behöva anpassas, vilket vi förstås gör. Inledningsorden är bland annat ett sätt att visa på att alla är välkomna, och som speglar att kyrkan grundar sig på en inklusiv gemenskap i Jesus Kristus, skriver de.
De efterlyser samtidigt ett samtal om äktenskap och tvåsamhet.
- Vi upplever att många människor i vårt samhälle brottas med frågan. Kyrkan behöver erbjuda reflektion och teologiskt grundad fördjupning. Vi välkomnar därför domkapitlets diskussion. Vi menar inte att kyrkan ska ta dessa frågor enkelt, och inte heller att vi ska göra en ogrundad förändring av vår kyrkas ställning i frågan, men att den måste diskuteras.